222.809 euro per jaar voor directeur woonmaatschappij Maasland

8 september 2005

222.809 euro per jaar voor directeur woonmaatschappij Maasland

Directeur Ben Wouters van Maasland, een woningcorporatie die ook veel woningen in de gemeente Oss heeft, verdiende in 2004 222.809 euro per jaar. Dat is 27 % meer dan het jaar daarvoor.

Ben WoutersWouters is met dat bedrag een van de grootverdieners onder de directeuren van woningcorporaties.Bijzonder is dat de stijging van dat salaris gekoppeld is aan de hoeveelheid sociale huurwoningen die gesloopt worden. Hoe meer sloop, hoe meer salaris. Nog niet zolang geleden waren woningstichtingen organisaties die zich bezighielden met sociale woningbouw, eenvoudige kantoren hadden en een directeur met een normaal salaris.

De marktwerking heeft nu toegeslagen en veel woningcorporaties zijn niet meer te onderscheiden van commerciële projectontwikkelaars. De SP verzet zich tegen die ontwikkeling. In een open brief roepen de SP-afdelingen in het werkgebied van Maasland Wouters op zich te verantwoorden over zijn salaris. Alle huurders van Maasland ontvangen binnenkort een folder met een bon waarmee zij hun protest kunnen laten horen.