Oss zegt NEE tegen de Europese grondwet

4 juni 2005

Oss zegt NEE tegen de Europese grondwet

De inwoners van Oss hebben afgelopen woensdag overtuigend nee gezegd tegen de Europese grondwet. Maarliefst 64% stemde tegen. Dat was zelfs 2% meer dan het landelijke cijfer en 5% meer dan Brabant. De opkomst was in Oss 60% en dat is absoluut hoog te noemen.

In het SP-gebouw aan de Linkensweg werd de geweldige overwinning 1 juni gevierd door de Osse SP-afdeling. Wat opviel was dat de SP in Oss als enige partij echt campagne heeft gevoerd. De partijen die voor de grondwet waren hebben zich in Oss niet laten zien of horen. In de dagen voor het referendum heeft de SP huis aan huis nog tienduizenden folders verspreid in Oss en omgeving om de mensen op te roepen om tegen te gaan stemmen.

De zondag voor het referendum organiseerde de SP ook nog een debat in de Groene Engel. Voorstander, Tweede Kamerlid van Dijk (CDA) ging in debat met tegenstander en Eerste Kamerlid voor de SP, Tiny Kox. Dat debat trok zelfs de aandacht van de buitenlandse pers. Een Franse cameraploeg was bij het debat aanwezig. Ook de Zweedse pers wist Oss te vinden toen er verslag gedaan moest worden van de overwinning van de nee-stemmers.

Campagne Europese Grondwet