SP pleit voor actief beleid tegen fietsendiefstal

4 maart 2005

SP pleit voor actief beleid tegen fietsendiefstal

De Osse SP-fractie heeft burgemeester Klitsie middels een brief opgeroepen om het onderwerp fietsendiefstal in Oss hoger op de politieke agenda te zetten. Van de ruim 2500 aangiftes die de afgelopen twee jaar gedaan werden, zijn slechts 28 gevallen opgehelderd. Dat is dus minder dan 2% van alle aangiftes. Bijna de helft van de aangiftes heeft betrekking op fietsendiefstal in het centrum van Oss. Maar ook in Oss-Zuid, Ussen-Lith en Ruwaard lijkt fietsendiefstal aan de orde van de dag.

Albert ArendsHet is de SP al langer een doorn in het oog dat de bestrijding van deze zogeheten ‘kleine criminaliteit’ een zeer lage prioriteit geniet bij de politie Brabant-Noord. Uit onderzoek in 2003 door de fietsersbond ENFB bleek dat een ruime meerderheid van de Osse burgers zeer ontevreden is over de aanpak van fietsendiefstal. Veel gezinnen met (schoolgaande) kinderen zijn handenvol geld kwijt aan dit ergerlijke probleem.

Carla SteenmanDe SP-fractieleden Arends (commissie Ruimte & Bedrijvigheid) en Steenman (commissie Bestuur & Organisatie) vragen in hun brief aan burgemeester Klitisie ‘namens vele fietsgebruikers’ aandacht voor de situatie. Arends en Steenman doen een dringend beroep op de Osse burgervader om het onderwerp ‘fietsendiefstal’ in het overleg met de politie aan de orde te stellen. Daarnaast verzoeken zij Klitsie om – al dan niet in samenwerking met de ENFB – een actieplan op te stellen ter voorkoming van fietsendiefstal.

Carla Steenman en Albert Arends, gemeenteraadsleden SP