SP blij met behoud streekarchief

13 maart 2005

SP blij met behoud streekarchief

Oss behoud haar archief en het gaat een markante plek in het centrum krijgen. Peperstraat 12, het oudste pand van Oss, gaat het archief herbergen. Een grote meerderheid van de gemeenteraad staat achter deze plannen bleek op 8 maart tijdens een commissievergadering.

Paul PetersVorige zomer leek het archief nog uit Oss te verdwijnen. De SP en anderen in de raad waren tegen het verdwijnen van onze historie uit de stad. In het kader van schaalvergroting en om andere redenen is er de afgelopen jaren al teveel uit Oss verdwenen. Je eigen historie hoort in je eigen stad en liefst nog op een markante plek in de stad’’ aldus SP-raadslid Paul Peters.

‘Gelukkig zijn er nu ook plannen om het archief tot leven te wekken. Niet alleen bewaren maar er wordt een levend archief van gemaakt waar particulieren en scholen terecht kunnen met hun vragen. Daarnaast komt er een studieruimte en er kunnen tentoonstellingen gehouden worden waar de geschiedenis van Oss centraal staat’.

Paul Peters; ‘Ik ben blij dat wij de rug recht gehouden hebben en ik ben uitermate tevreden met het resultaat. Als het archief naar Den Bosch of Grave was gegaan waren we het voor eeuwig kwijt geweest. Oss verdient een eigen stadsarchief’. Eind maart neemt de raad het definitieve besluit.