Fors adherentieverlies bij unilocatie van ziekenhuizen

22 februari 2005

Fors adherentieverlies bij unilocatie van ziekenhuizen

Minister Hoogervorst van Gezondheidszorg heeft onlangs aangekondigd binnenkort een besluit te nemen over de aanvraag van Ziekenhuis Bernhoven voor de bouw van één ziekenhuis in de regio Oss-Uden-Veghel. Het nemen van dit besluit is in tegenspraak met de afgesproken periode van ‘standstill’ waar het gaat om de bouw van nieuwe ziekenhuizen.

Over het standpunt van de gemeenten Oss en Veghel met betrekking tot de ziekenhuiszorg in deze regio is begin maart een gesprek met minister Hoogervorst. Belangrijke partij in de beslissingen rondom ziekenhuiszorg is het College Bouw Ziekenhuisvoorzieningen. In de aanloop naar het gesprek met minister Hoogervorst hebben Oss en Veghel dit college een brief gestuurd.
In deze brief brengen beide gemeenten met name twee zaken onder de aandacht:

• De kwaliteit van de democratische procedure: Oss en Veghel zijn bij de discussie over de bouw van één ziekenhuis in de regio Oss-Uden-Veghel niet erkend als gesprekspartner, terwijl gemeenten wél de verantwoordelijkheid hebben (én nemen) om het welzijn van hun burgers te bevorderen.
  • De uitstroom van patiënten (adherentieverlies) richting topklinische voorzieningen in de omringende grote steden bij de bouw van één regionaal ziekenhuis. Oss en Veghel berekenen een adherentieverlies van meer dan 10% bij unilocatie, waardoor het zelfstandig bestaansrecht hiervan in gevaar komt.