'Hart voor Anna en Joseph' aangeboden aan kamerleden

30 januari 2005

'Hart voor Anna en Joseph' aangeboden aan kamerleden

Tientallen actievoerders trokken woensdag 26 januari opnieuw naar Den Haag om te pleiten voor het behoud van het Sint Anna ziekenhuis in Oss en het Sint Joseph ziekenhuis in Veghel. Een indrukwekkend boekje werd aangeboden aan de kamerleden. Wethouder van Gerven las namens de gemeente Oss en Veghel een petitie voor met een pleidooi voor een versterking van de positie van de gemeenten bij beslissingen die ziekenhuisdirecties nemen.

Suzanne van de Kerk)
Dit boekje werd aangeboden aan minister Hoogervorst en de leden van de commissie. (foto: Suzanne van de Kerk)

Ook pleitte hij voor extra geld om beide ziekenhuizen volwaardig open te kunnen houden. Ondanks verwoede pogingen van kamerlid Agnes Kant (SP) om de minister tot een duidelijke uitspraak voor behoud van kleine ziekenhuizen – waaronder Bernhoven – te verleiden, deed Hoogervorst dat niet. Wel wordt duidelijk dat komende maanden de beslissing over de nieuwbouwplannen gaat vallen.

Suzanne van de Kerk)
Vergadering met Agnes Kant van de SP (links) en minister Hoogervorst (rechts). (foto: Suzanne van de Kerk)

Het is goed dat er duidelijkheid komt, maar dan moet er wel de juiste beslissing worden genomen: behoud van Anna en Joseph!

Suzanne van de Kerk)

‘s Avonds keerden de actiecomités trots huiswaarts. Het is goed dat we er geweest zijn. De kamer kan niet meer om onze ziekenhuizen heen en zal zich over Anna en Joseph moeten uitspreken. Woordvoerder Loet Wolff: “Het worden spannende maanden. Wij zullen alles op alles zetten om de beslissing van de minister en de kamer in ons voordeel te doen uitvallen”.