2600 Osse handtekeningen eindelijk in Den Haag aangeland

3 oktober 2004

2600 Osse handtekeningen eindelijk in Den Haag aangeland

Het had heel wat voeten in aarde om de vele handtekeningen van de actie Red de Solidariteit op de plaats te krijgen waar ze horen: het politieke hart van Nederland, Den Haag. Op 2 oktober was het dan toch zo ver. Terwijl vele duizenden demonstranten zaterdag 2 oktober hun stem op het Museumplein lieten horen, ontvingen alle Tweede Kamerleden een deel van de 2600 handtekeningen van de Osse actie Red de Solidariteit.

Red de solidariteit!Het comité Red de Solidariteit, waarin een groot aantal maatschappelijke organisaties en de politieke partijen SP, Groen Links en PvdA verenigd zijn, voerde afgelopen winter intensief actie tegen de vele bezuinigingen die met name ouderen, zieken en niet-werkenden treffen. Ruim 2600 Ossenaren ondertekenden toen de verklaring ‘vóór een rechtvaardige verdeling van de lasten naar draagkracht en tegen een groeiende kloof tussen groepen in de samenleving’.

De actievoerders van het comité Red de Solidariteit kregen echter steeds nul op het rekest in hun pogingen om de 2600 handtekeningen persoonlijk aan te bieden in Den Haag. Een onverteerbare zaak, waar nu toch een oplossing voor gevonden is: De handtekeningen hebben uiteindelijk met behulp van TPG-Post hun doel bereikt. Alle Tweede Kamerleden hebben deze week per post een aantal van de ondertekende pamfletten ontvangen, vergezeld van een brief waarin ze dringend opgeroepen worden om verdere afbraak van de sociale voorzieningen te helpen voorkomen.

Ondertussen gaan de acties in Oss voor een solidaire samenleving door: de afgelopen maanden bepaalden actievoerders in witte doktersjassen geregeld het straatbeeld: in de Osse binnenstad en in de kernen informeerden zij de inwoners over het wetsvoorstel van Hoogervorst om een No Claim in de Zorg in te voeren en werden wederom veel handtekeningen verzameld.

Dossier Red de solidariteit