Ziekenhuis haalt wederom bakzeil

17 september 2004

Ziekenhuis haalt wederom bakzeil

Met een volle bus trokken voor de vierde keer actievoerders vanuit Veghel en Oss naar Den Haag om het debat over de toekomst van de ziekenhuizen in Oss en Veghel bij te wonen. Dat was nodig omdat het ziekenhuis de afgelopen maanden een intensieve lobby had opgezet om de bouwstop op te heffen.

De Tweede Kamer gaf echter onder aanvoering van Agnes Kant (SP) geen krimp. Met uitzondering van de VVD wil de kamer de kleine ziekenhuizen in Nederland behouden.

Enquête actiecomité: 85% voor behoud Anna en Joseph
De afgelopen week hebben de actiecomités een enquête gehouden onder de bevolking in Oss en Veghel. De resultaten waren overduidelijk. 85% Van de mensen is voor behoud van beide ziekenhuizen. Ook in de dorpen vindt men het onbegrijpelijk als Oss haar ziekenhuis kwijt zou raken. Opmerkelijk feit is ook dat enkele medewerkers van het ziekenhuis vertelden voor behoud van het ziekenhuis te zijn. Het ziekenhuis stelt steeds dat iedereen in het ziekenhuis voor nieuwbouw is, maar dat blijkt onjuist.

Aan de Tweede Kamer werden het resultaat van de enquête en een petitie door de actiecomités en wethouder Henk van Gerven uit Oss en Mart Smits uit Veghel aangeboden. En met succes.

Henk van Gerven: “De kamer heeft weer de plannen van Bernhoven bevroren. Het is al bijna drie jaar geleden dat het ziekenhuis haar plannen heeft ingediend. Het zou zich nog eens moeten beraden. De nieuwbouw kan niet op steun rekenen bij de bevolking noch de Tweede Kamer. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.”

Bekijk hier de uitslag van de enquête (PDF bestand)
Dossier Ziekenhuis