“Geen No Claim maar goede zorg voor iedereen!

26 september 2004

“Geen No Claim maar goede zorg voor iedereen!

Onder dit motto trokken zo’n vijfentwintig actievoerders van het Osse actiecomité tegen No Claim in de Zorg afgelopen zaterdag te fiets alle kernen langs die de gemeente Oss rijk is. Om 10.00 uur vertrok het gezelschap uit Oss. De deelnemers aan de fietstocht, waaronder de SP-wethouders Iding (met hond), Van Gerven en Ermers, deelden folders uit, haalden handtekeningen op en discussieerden met inwoners van de kernen over de plannen van minister Hoogervorst.

Het actiecomité bij de start in Oss

Daarbij werden ook de kleine kernen niet vergeten: van Dieden tot Overlangel, van Demen tot Keent: overal lieten de actievoerders, gehuld in witte doktersjassen, hun gezicht zien.

In de Herpense huisartsenpraktijk van Alfons Olde Loohuis bracht het gezelschap het actielied ‘No Claim’ ten gehore voor ‘loco-burgemeester’ Cees van Geffen. Deze Carnavals-burgemeester liet zich graag overtuigen en zette de No Claim-actie prompt kracht bij met zijn handtekening. Hier en daar gesterkt met koffie en soep en overal bemoedigend toegesproken door inwoners van de kernen, arriveerden de actievoerders tegen 16.30 uur in Berghem, de laatste pleisterplaats van de tocht.

De fietsers onderweg naar Macharen

Inmiddels worden ook buiten Oss de protesten tegen invoering van No Claim in het ziekenfonds steeds luider. Zo lieten de huisartsen deze week weten, de no claim niet per 1 januari in te voeren. Maar uitstel is niet genoeg, zo vindt het Osse actiecomité, waarin naast een groot aantal maatschappelijke organisaties ook de politieke partijen SP, Groen Links en de PvdA vertegenwoordigd zijn: Invoering van een no claim-systeem in het ziekenfonds doorbreekt het solidariteitsprincipe in de zorg. Het huidige voorstel gaat zelfs zo ver dat de zieken meebetalen aan de No-claim-korting voor de gezonden. Dit plan van minister Hoogervorst moet dan ook zo snel mogelijk helemaal van de baan!

Patiënten, gezondheidszorgdeskundigen, werkenden in de zorg en zelfs de verzekeraars zien een no-claim-regeling in de zorg evenmin zitten: ondoelmatig, onrechtvaardig en onhaalbaar, zo luidt de kritiek.

Bij de Tweede Kamerleden die onlangs deelnamen aan het rondetafelgesprek over invoering van No Claim in de zorg vond Hoogervorst evenmin steun voor zijn plan. De conclusie lijkt dan ook gerechtvaardigd dat er nog maar minimale steun is voor het wetsvoorstel, dat medio oktober in de Tweede Kamer behandeld gaat worden. Wanneer het zo ver is, zullen alle handtekeningen die in de gemeente Oss opgehaald zijn, in Den Haag op passende wijze aangeboden gaan worden.

Bekijk hier het No Claim lied, geschreven door Anneke de Bres. (PDF-bestand)
Dossier Zorg