SP opent klachtenlijn vergoeding zittend ziekenvervoer

9 juli 2004

SP opent klachtenlijn vergoeding zittend ziekenvervoer

De meeste mensen die gebruik moeten maken van zittend ziekenvervoer zullen vanaf 1 juni zelf voor de kosten moeten opdraaien omdat de ziekenfondsvergoedingen voor het zogenaamde ‘zittend ziekenvervoer’ worden geschrapt.

Slechts een uitzondering wordt gemaakt voor nierdialyse-, radiotherapie- en chemokuurpatiënten, visueel gehandicapten en mensen die permanent aan een rolstoel gebonden zijn. Ook bijvoorbeeld vervoer naar voorgeschreven hydrotherapie, een erkende methode voor dit soort patiënten om in ieder geval nog bezig en in beweging te kunnen zijn, wordt eveneens onbetaalbaar.

Niet alleen fysiek worden hele categorieën op deze wijze praktisch uitgesloten van behandeling maar ook het zo noodzakelijke lotgenotencontact wordt onmogelijk gemaakt. Dit betreft slechts als voorbeeld een categorie patiënten die hierdoor in hun dagelijks functioneren getroffen worden, maar iedereen kan in zijn of haar naaste omgeving ook andere voorbeelden noemen.

Reumapatiënten als voorbeeld

Voor reumapatiënten echter die voor behandeling vaak naar de St. Maartenskliniek in Nijmegen moeten, zal het vervoer door deze bezuinigingsmaatregel onbetaalbaar worden. Niet alleen fysiek worden hele categorieën op deze wijze praktisch uitgesloten van behandeling maar ook het zo noodzakelijke lotgenotencontact wordt onmogelijk gemaakt. Wat voor reumapatiënten geldt, geldt voor vele anderen.

Klachtenlijn

Vanaf donderdag 1 juli heeft de SP een klachtenlijn geopend om in kaart te brengen welke specifieke problemen de bezuiniging voor de patiënt met zich mee brengt. Iedereen die het betreft kan bellen met tel.: 648660 Alle belangenverenigingen zullen eveneens door de SP worden benaderd om ook hun visie op het probleem weer te geven. Vervolgens zullen alle ontvangen klachten aan Agnes Kant, SP-lid van onze tweede kamerfractie worden aangeboden.