Streekarchief moet voor Oss behouden blijven

6 april 2004

Streekarchief moet voor Oss behouden blijven

Raadslid Mari-Anne Marijnissen sprak afgelopen raadsvergadering over het belang van het Streekarchief voor Oss. Tevens riep zij andere gemeentes op om tegen de voorgenomen verplaatsing van het archief naar Den Bosch te stemmen. Een motie hierover, die door alle politieke partijen ondertekend werd, is aangenomen.

Mari-Anne MarijnissenDe SP hecht zeer veel waarde aan het behoud van het streekarchief Gelukkig komen er steeds meer reacties van buiten tot het behoud van het archief, zowel scholen, heemkundekring en museum. Er wordt veel, en het kan nog veel meer, gebruik gemaakt van het streekarchief. Veel scholieren maken er werkstukken, des te spijtiger is het dat Bernheze, met vele scholieren op Osse middelbare scholen, voor een fusie heeft besloten. Ook de media maken regelmatig gebruik van het archief (zie de foto's van vroeger die er in krant en weekblad verschijnen).

Een archief dat de hele Osse geschiedenis, voor zover die bewaard is gebleven, in stand houdt. En hoe belangrijk is het om je eigen geschiedenis, je roots te kennen. Dat geeft je zelfvertrouwen, trots. Trots, een woord dat vaak wordt gebruikt om te zeggen dat de Ossenaar niet trots genoeg is op zijn stad. Maar als je de betekenis van b.v. Titus Brandsma kent, of de Osse uitvinder van de pil, het 100 jarig bestaan van de KVA, kun je gerust trots zijn op je stad. Daarom vindt de SP dat er alles aan gedaan moet worden om het archief in Oss te houden.

Dossier Streekarchief / Peperstraat 12