Actie Essent in stroomversnelling

14 april 2004

Actie Essent in stroomversnelling

De acties tegen de hoge jaarafrekeningen van Essent breiden zich steeds verder uit. De Osse raad heeft er zich over gebogen, de directie van Essent heeft bezoek gehad en ook de minister wordt gedwongen een onderzoek in te stellen.

Hans Verbakel)
SP Brabant in actie bij Essent (foto: Hans Verbakel)

Met uitzondering van de VVD hebben alle partijen een motie van de SP gesteund, die de werkwijze van Essent afkeurt. In Oss is de laatste tijd veel rumoer ontstaan over de vaak torenhoge jaarafrekeningen en de slechte service van Essent. In korte tijd kwamen er bij de SP ruim 140 klachten binnen over Essent.

Het standpunt van de raad zal ter kennis worden gesteld aan Essent en het college van B&W is in de motie gevraagd om het Osse standpunt aan de provincie kenbaar te maken omdat die voor 30% eigenaar van Essent is. ‘Essent goes nuts’ stond er op het spandoek van de actievoerders die zich bij de hoofdvestiging van het energiebedrijf in Den Bosch hadden verzameld. Wat heet. In Brabant viel de energie-afrekening 600 tot 2150 (!) euro hoger uit bij zo goed als gelijk gebleven verbruik. Klagers worden ofwel niet gehoord of op badinerende opmerkingen getrakteerd. Het enige waar je bij Essent nog op kunt rekenen is de afdeling incasso. ‘Voor velen is een stijging van de elektriciteitskosten van 40 procent over de afgelopen vijf jaar geen uitzondering. Voor gas kan dat zelfs oplopen tot 80 procent,’ vertelt SP-fractievoorzitter in Brabant Nico Heijmans.

Dinsdag 13 april gaat er weer een delegatie van de actievoerders naar Essent. Zo is er ontdekt dat er verschillen zijn in de gehanteeerde gasprijzen. Hoe kan dat nou? Iedereen moet toch dezelfde prijs per m3 betalen?Ook is er onduidelijkheid over herleid gasverbruik. Het bedrijf brengt een aantal kubieke meters gas extra in rekening, gerelateerd aan het daadwerkelijk aantal verbruikte kubieke meters. Hoe kan het bedrijf dat onderbouwen? En dan zijn er nog steekproeven gedaan bij mensen met hoge gasrekeningen. In één huishouden bleek in 24 uur 40 m3 gas te zijn verbruikt. Dat is niet reëel. Hoe kan Essent dat verklaren?In Den Haag heeft de verantwoordelijke minister tot twee keer toe de vragen van de commissie niet naar tevredenheid beantwoord. De minister heeft nu nogmaals de Dte (Dienst Toezicht uitvoering energie) verzocht een onderzoek in te stellen.

Inmiddels heeft de directie van Essent toegezegd de klachten bij voorrang in behandeling te nemen. Ze lijkt zich ervan bewust te zijn dat sommige cliënten toch wel erge hoge rekeningen hebben gekregen.

Dossier Essent