Actie SP tegen NS-beleid op station Oss en Ravenstein

2 november 2002

Actie SP tegen NS-beleid op station Oss en Ravenstein

Op het station in Oss en Ravenstein wordt net als op vele andere stations in Nederland weer actie gevoerd onder het motto 'Pak de trein terug'. Landelijk zijn reeds duizenden protestkaarten verzameld. Ook de SP-afdeling Oss gaat handtekeningen ophalen bij reizigers en personeelsleden.

Pak de trein terug!Twee maanden geleden leverde de actie 'Pak de trein terug' een stormvloed aan steunbetuigingen en handtekeningen op. Kort na dit begin hielden enkele organisaties een korte handtekeningenactie tegen de prijsverhoging, die door tienduizenden reizigers werd onderschreven. SP-Kamerlid en initiatiefneemster Arda Gerkens: "De onvrede over de gang van zaken bij de NS is erg groot. Wij willen het probleem bij de wortels aanpakken. Het gelazer is begonnen bij de verzelfstandiging van de NS in 1995 en die moet dan ook worden teruggedraaid."

De privatisering van NS heeft faliekant verkeerd uitgepakt. Nu is er weer een zomerregeling en vallen vele treinen uit vanwege 'bladval'. Erg veel treinen rijden niet op tijd. Dat heeft te maken met een gebrek aan investeringen en achterstallig onderhoud. En toch wil de NS de tarieven in januari met bijna 5% verhogen en nog eens een verhoging van 4% per 1 juli 2003 doorvoeren. Dit is in strijd met de contracten die de overheid met de NS heeft gesloten. De SP is voorstander van een bevriezing van de tarieven totdat de zaken in orde zijn.

Woensdagmorgen 13 november worden actiekaarten verspreid op de stations in Oss en Ravenstein. In de avondspits zal tussen 17.00 uur en 18.30 uur Arda Gerkens meewerken met de handtekeningenactie om 'de trein terug te pakken'.

Dossier Openbaar vervoer