Op 5 november: Anna aan de ketting

25 oktober 2002

Op 5 november: Anna aan de ketting

Met medewerking van het Tweede Kamerlid Agnes Kant (SP) en oud burgemeester van Oss, Eppo van Veldhuizen zullen de voorzitters van de actiecomités Henk van Gerven en Anita Oerlemans op dinsdag 5 november om 20.00 uur het ziekenhuis Anna aan de ketting leggen. Met deze symbolische actie willen de actiecomités nog eens duidelijk maken dat de ziekenhuizen in Oss en Veghel thuis horen.

Agnes KantOpvallend bij deze actie is dat de ketting door ruim 1200 mensen is gesponsord die één meter ketting hebben gekocht. Uit de lopende enquête van de actiecomités, waar inmiddels ruim 4000 mensen uit Oss en Veghel aan hebben meegedaan blijkt dat ruim 90% vindt dat de huidige ziekenhuizen in Oss en Veghel moeten blijven. Minder dan 10% is van mening dat er één regionaal ziekenhuis moet komen. Na de 30.000 handtekeningen die vorig jaar in Oss en Veghel voor behoud van beide ziekenhuizen zijn opgehaald is dit weer een overduidelijk signaal vanuit de samenleving.

Ook de landelijke politiek is inmiddels duidelijk in haar oordeel. De vaste kamercommissie voor Volksgezondheid heeft zich unaniem uitgesproken voor het behoud van de kleine ziekenhuizen.

Inmiddels is bekend geworden dat directeur Maas vertrekt per 1 januari aanstaande. Maas was de personificatie van de nieuwbouw. Dit biedt perspectieven voor een koerswijziging. Wij roepen het bestuur van het ziekenhuis daartoe op en vragen de energie te steken in de mogelijkheden om de beide ziekenhuizen te behouden. Het wordt hoog tijd dat het bestuur van het ziekenhuis nu eindelijk de roep van de bevolking serieus neemt. Tijdig inzien dat er geen enkel draagvlak bestaat voor een regionaal ziekenhuis is absoluut geen gezichtsverlies, maar zou getuigen van moed en betrokkenheid bij de samenleving.

Dossier Ziekenhuis