Jules Iding opnieuw lijsttrekker SP

2 september 2002

Jules Iding opnieuw lijsttrekker SP

Op maandagavond 2 september heeft de ledenvergadering van de SP, Jules Iding gekozen tot lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Met zijn 24 jaar ervaring als raadslid kent hij de klappen van de zweep en wil hij de SP naar 15 raadszetels, en terug in het college van BenW brengen.

Jules IdingVan de huidige 13 koppige fractie verlaten 4 leden de gemeenteraad. Een van hen is Anneke de Bres, die zich na 20 jaar raadswerk geheel aan Ons Medisch Centrum gaat wijden. Anneke heeft als lijstduwer een ereplaats gekregen op de verkiezingslijst.

Opvallende nieuwkomer op plaats 5 is Mahmut Erciyas, werkzaam als beleidsmedewerker nieuwkomers in de gemeente Tilburg en medeauteur van de landelijke SP nota Van apart naar Samen, een deltaplan voor integratie. Hij wil in de gemeenteraad het allochtonenvraagstuk steviger op de agenda zetten, zodat een nieuw impuls wordt gegeven aan de achterblijvende integratie.

De andere nieuwkomers bij de eerste 15 zijn: (10)Berry Helmink, docent aan het Hooghuislyceum en - (11)Loet Wolff, personeelsadviseur bij een waterschap en actief in het actiecomitë Anna moet Blijven - (13)Marleen Claasen, cursusbegeleidster op de vrouwenschool en voorzitter van Speeltuin Elckerlyc - (14)Jan Zoll, wetenschappelijk onderzoek aan het Radboudziekenhuis en werkzaam bij de SP Hulpdienst - (15)Cees Groot, AOWer en voorzitter van het SP ouderenplatform in Oss. De kernen Berghem, Macharen, Megen, Ravenstein en Herpen zijn met een of twee kandidaten op de lijst vertegenwoordigd. Geen van deze kandidaten heeft zich voor plaats een tot en met vijftien beschikbaar gesteld.

Op plaats (16) staat de jongste kandidaat, het aankomend politiek talent Lilian Marijnissen, die nog even moet wachten voor ze in de raad mag, omdat ze volgend jaar pas 18 wordt. Prominent op de lijst is profvoetballer Mark van Hintum. Mark is al vele jaren SP lid en geeft met zijn plaats op de lijst aan dat je als profvoetballer niet persé langs je schoenen hoeft te gaan lopen.

Lijst SP gemeenteraadsverkiezingen 2002:

Jules Iding (Oss)
Mark van Hintum (Oss)
Chris Ermers (Macharen)
Benno Ouwens (Megen)
Clemens Jan Langens (Oss)
Cor van der Linden (Herpen)
Pieter de Laat (Oss)
Anneke de Bres (Oss).