Vragen aan het college over skatevoorziening

24 mei 2002

Vragen aan het college over skatevoorziening

Hieronder staat een brief aan het college van BenW. Hierin stelt SP-raadslid Paul Peters vragen aan het college over de skatevoorziening.

Burgemeester en wethouders van Oss
Raadhuislaan 2
Oss

Oss, 24 mei 2002

Onderwerp: Artikel 41 vraag mbt aanleg skatevoorzieningen

Geacht College,

Met ontsteltenis heeft de fractie van de SP kennis genomen van uw beslissing om opnieuw de aanleg van skatevoorzieningen in Oss uit te stellen. Door dit uitstel kan er niet eerder dan in het voorjaar van 2003 door de osse jeugd gebruik gemaakt worden van skateplekken. In maart van dit beloofde wethouder van Uden nog dat er juli van dit jaar twee plekken gerealiseerd zouden zijn en de andere twee in het najaar.

Deze handelwijze getuigd volgens de SP van minachting voor de osse skateliefhebbers en de Osse Jongerenraad die al jaren aandringen op goede voorzieningen. Reeds in 1999 heeft de gemeenteraad ingestemd en in 2001 was er geld beschikbaar voor de aanleg. Het is onbegrijpelijk waarom het college niet in staat is haar beloftes aan de jeugd na te komen. U moet niet vreemd opkijken als jongeren door deze manier van werken van een gemeentebestuur zich afwenden van de politiek.

In het Brabants Dagblad van 23 mei j.l. geeft wethouder van Uden als verklaring voor de vertraging dat hij in de vakantieperiode geen inspraakprocedure wil houden. In onze ogen had die procedure al veel en veel eerder moeten en kunnen starten. Ook de opmerking van wethouder Boerboon voor DTV van 22 mei j.l. waarin hij zegt dat het College er nu voortvarend mee aan de slag gaat geeft ons een wrange smaakt in de mond. Dat had n.l. al twee, drie jaar eerder gemoeten.

In maart heeft een groep skateboarders een bezoek gebracht aan de commissievergadering om te pleiten voor snelle aanleg. Ook wilden zijn betrokken worden bij de plannen omdat zij tenslotte de deskundigen zijn. Een fors aantal jongeren heeft zich toen opgegeven om mee te
praten. Tot op de dag van vandaag hebben zijn nog niks gehoord van uw kant. Wij vinden dat ongepast omdat een dergelijk aanbod volgens de SP juist met beide handen aangegrepen zou moeten worden om de jeugd bij het beleid te betrekken.

Naast het bericht over de vertraging van opnieuw bijna een jaar is er bij de jongeren deze week ook opschudding ontstaan over de werkzaamheden rond de vert op sportpark de Rusheuvel. Verschillende toestellen zijn van de ene op de andere dag weggehaald en de vert is door de werkzaamheden bijna niet meer te bereiken. Onduidelijk is ook of de vert blijft staan of verplaatst wordt naar een andere plek en welke dan. Ook dit is gebeurd zonder enige vorm van overleg met de gebruikers.

Wat de fractie van de SP ook stoort is de onduidelijkheid over wie nu binnen het College verantwoordelijk is. De ene keer lijkt dat wethouder van Uden te zijn en de andere keer staat de naam van wethouder Boerboom boven de stukken. Volgens ons komt dit de snelheid en de kwaliteit niet ten goede.

Dit alles brengt ons tot de volgende vragen:

1. Is het College bereid om alsnog alles in het werk te stellen om de gedane toezegging van twee skateplekken klaar in juli na te komen?
  2. Bent u met ons van mening dat deze nieuwe vertraging het geloof in de politiek bij jongeren niet ten goede komt?
  3. Wilt u zich in de toekomst in uw contacten met jongeren minder laten leiden doorprocedures maar meer door het enthousiasme van de jongeren?
  4. Vindt u ook dat de uitspraak van wethouder Boerboom dat er vanaf nu voortvarend gewerkt wordt aan het probleem op zijn minst ongepast is?
  5. Waarom hebben de skateboarders die zich in maart hebben opgegeven om mee te praten over de inrichting van de skateplekken nog steeds niks gehoord?
  6. Waarom is niet eerder gestart met de inspraakprocedure?
  7. Wat is er daadwerkelijk veranderd sinds eind maart toen wethouder van Uden de toezegging deed dat er in juli twee skateplekken klaar zouden zijn?
  8. Wie is er nu binnen het College nu eigenlijk verantwoordelijk voor aanleg van skateplekken en bent u van mening dat de onduidelijkheid over die verantwoordelijkheid heeft meegespeeld in de trage uitvoering?
  9. Waarom is er niet met de gebruikers van de vert op de Rusheuvel overlegt over het weghalen van toestellen en het al dan niet verplaatsen van de vert?

Paul PetersUw antwoorden zien wij met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van SP,