Stop de cultuurbarbaren van CDA en VVD

14 april 2002

Stop de cultuurbarbaren van CDA en VVD

In de personen van de politici Joop van Orsouw (VVD) en Jan Ras (CDA) is er een nieuwe generatie slopers opgestaan, Gespeend van ieder historisch besef willen ze met de sloop van het Titus Brandsma Lyceum het authentieke karakter van Oss nog verder verminken. Voor wie in hemelsnaam?

In ieder geval niet voor de Osse gemeenschap. Het heeft er alle schijn van dat deze heersers van de Osse coalitie, in de korte periode die nog rest tot de gemeenteraadsverkiezingen, hun stempel van hoogmoed op Oss willen drukken. Niets hebben ze geleerd uit het verleden van de jaren 60 en 70. Oss moest toen opgestuwd worden in de vaart der volkeren met als gevolg de sloop van een reeks van monumenten. Je kunt er zo een geografische lijn langs trekken.

De oude Hanzebank, het protestantse kerkje, het oude postkantoor, de bezoedeling van de historische omgeving van het Jan Cunencentrum bij het doortrekken van de Raadhuislaan, de kistenfabriek van Eminos, en de Paterskerk. Een historische vergissing hebben de toenmalige politici (van CDA,VVD en PvdA huize) gemaakt, moeten van Orsouw en Ras gedacht hebben: ze hebben het Titus Brandsma Lyceum overgeslagen, daar zullen wij de slopershamer eens inzetten.

Aan hun plannen ligt ook geen enkele stedenbouwkundige analyse ten grondslag. De stedenbouwkundige kwaliteiten van Oss zijn gelegen in een herkenbare ligging op de overgang van zand naar klei, de nog steeds aanwezige historische wegenstructuur en de kleinschalige middeleeuwse perceelsindeling van het centrum, en een evenwichtige groepering van overwegend groene wijken rond dat centrum. Oss is geen stad met hoogstedelijke allure en moet dat, uit welke vermeende frustratie dan ook, vooral niet willen worden. Oss kent een aangename dorpse stedelijkheid, zoals de leden van het Osse ontwerperscafé dat zo mooi kunnen verwoorden.

Het is een stadje van pleinen waar, met behoud van een onderwijskundige functie, ter plekke van het TBL-sportveld een groen campusplein aan zou kunnen worden toegevoegd. Met zijn vele honderden leerlingen ligt het TBL op een unieke plek en heeft het een waardevolle betekenis voor het functioneren van het centrum. De leerlingen, waarvan de koopkracht alleen maar toeneemt, zorgen voor leven in het centrum. De gesuggereerde nieuwe locatie voor het TBL op het terrein van manege van Erp aan de Koornstraat is voor een school een anonieme plek, waarvoor honderden leerlingen de drukke Singel 40-45 moeten oversteken.

Het alternatief op de plek van het oude TBL is woningbouw in een hoge dichtheid, omdat de grond voor een andere functie onbetaalbaar wordt. De toegevoegde waarde van appartementen op die plek, is voor het centrum aanzienlijk minder. Laten we alstublieft een einde maken aan de luchtkastelen van een nieuw gemeentehuis en een nieuwe Lievekamp op deze plaats. Bij sloop van het TBL moet al gauw gedacht worden aan een grondprijs van € 700 per m2. Daar komt nog eens de versnelde afschrijving van gemeentehuis en Lievekamp bovenop. Oss kan dat alleen betalen door, na de miljoenenbezuinigingen op de gehandicaptenzorg, opnieuw fors te bezuinigen op de primaire taken waarvoor de gemeente in het leven is geroepen, namelijk de dienstverlening aan haar inwoners.

Op het eerste gezicht lijkt het begrijpelijk dat het bestuur van het TBL na wil denken over de verleiding voor een nieuwe locatie, waar er alle vrijheid is om een supermoderne school in te richten. De huidig klaslokalen zijn volledig uit de tijd. Daar moet nodig iets aan gebeuren. Maar met het huidige renovatieplan waarvoor de gemeente € 1.8 miljoen heeft klaarliggen kan dat ook. Fantastisch toch dat met die middelen een historisch gebouw, dat op de gemeentelijke monumentenlijst staat, ook in onderwijskundige zin op een adequate manier in stand kan worden gehouden. Bovendien op de historische plek waar Titus Brandsma, de grondlegger van het lyceum, de basis heeft gelegd voor de onderwijskundige en culturele ontwikkeling van generaties Ossenaren. Met de keuze voor een nieuwe school, wordt het schoolbestuur medeplichtig aan de sloop van dit gemeentelijke monument.

Voor het bestuur zou niet het vermeende korte termijn gewin van de politiek de leidraad moeten zijn maar het respect voor de grondlegger van het lyceum, Titus Brandsma.

Namens de SP,

Jules Iding