h

Plannen Bernhoven strijdig met bereikbaarheidscriterium

7 april 2002

Plannen Bernhoven strijdig met bereikbaarheidscriterium

Het comité van aanbeveling ‘Anna moet blijven’ heeft in een brief aan de minister en de Tweede Kamer extra argumenten aangedragen om de minister te bewegen tot het afwijzen van de nieuwbouwplannen van Bernhoven. Het comité is tevens verheugd te kunnen constateren dat het rapport ‘Behoud Anna en Joseph’ van het actiecomité een officiële status heeft gekregen. De minister heeft de provincie en het college Bouw ziekenhuisvoorzieningen verzocht dit rapport te betrekken bij hun advisering inzake de concentratieplannen van Bernhoven.

De brief is geschreven naar aanleiding van de definitieve aanvraag voor nieuwbouw van Bernhoven bij de minister. In de brief maakt het comité o.a. gewag van een gebrekkige democratische besluitvorming. Het comité constateert dat de minister heeft gesteld dat de gemeente een belanghebbende is waarmee Bernhoven moet trachten tot overeenstemming te komen. De gemeente is echter voor een voldongen feit geplaatst. Ook wekt het bevreemding dat het rapport van het actiecomité op geen enkele wijze bij de aanvraag van Bernhoven is betrokken. Een inhoudelijke dialoog is helaas uitgebleven. Wat voor de gemeente geldt, geldt tevens voor het RPCP, het Regionaal Patiënten en Consumenten Platform.

Het comité wijst op de inconsistente presentatie van cijfers door het ziekenhuis met betrekking tot potentiële verzorgingsgebied wanneer nieuwbouw tot stand zou komen. Door Maasdonk en Schijndel niet bij de analyse voor de toekomst te betrekken valt het geprognosticeerde marktaandeel voor de toekomst positiever uit dan deze in werkelijkheid zal zijn.

Zeer bezorgd maakt het comité zich over de toekomstige bereikbaarheid. Nu al wordt in 12.1% van de gevallen de aanrijtijd door ambulances bij A1 spoedritten niet gehaald. Wanneer tot unielocatie wordt overgegaan komt zeker in de periferie de ambulancevoorziening verder onder druk te staan. Voor ambulances zal het dan nog moeilijker worden om binnen 30 minuten het ziekenhuis te bereiken (15 minuten naar de patiënt toe en 15 minuten naar het ziekenhuis) als dit verder weg is gelegen. Thans kan vrijwel iedereen in het verzorgingsgebied binnen 15 minuten het ziekenhuis in Oss dan wel Veghel bereiken. Bij unielocatie zal aan de periferie van het verzorgingsgebied de 15 minutengrens worden overschreden.

Verder duidt het comité op het grote risico dat het ziekenhuis bij nieuwbouw neemt. Bij een lokalisatie van het ziekenhuis buiten Oss is een verscherpte daling van het verzorgingsgebied te verwachten, die risico’s inhoudt voor de levensvatbaarheid van het nieuwe ziekenhuis.

Het comité wijst ook op de ongedekte rekeningen die nog openstaan. Er is niets geregeld voor de financiering van eventuele steunpunten in Veghel, Uden en Oss. De kosten van kapitaalvernietiging voor de GGZ en eventuele nieuwbouw te plegen door de GGZ bij het nieuwe ziekenhuis zijn niet in beeld gebracht, laat staan een oplossing gevonden. En wie draait op voor de maatschappelijke extra vervoerskosten die jaarlijks 1,8 miljoen euro bedragen? Ook deze gegevens dienen bij de beoordeling van de aanvraag te worden betrokken.

Tot slot wijst het comité in haar brief er op dat de ziekenhuislocatie in Oss en Veghel in het ‘Indicatief overzicht algemene ziekenhuizen in verschijningsvormen per 2001’ van de minister van 1 februari 2002 beide als volwaardig topklinisch/basisziekenhuis worden gekarakteriseerd. En over deze lijst heeft de kamer zich nadrukkelijk uitgesproken. In het kader van de ‘standstill’ dienen alle in de lijst genoemde locaties gehandhaafd te blijven. “Minder mag niet, meer wel”, zo luidt het standpunt van de Tweede Kamer.

“De gedrevenheid van de directie om de nieuwbouw op unielocatie te realiseren getuigt van weinig begrip en respect voor de bestaande maatschappelijke behoeften en wensen”, aldus het comité.

Dossier Ziekenhuis

U bent hier