Openheid gevraagd vervuiling plantsoenen in Schadewijk

23 februari 2002

Openheid gevraagd vervuiling plantsoenen in Schadewijk

De Osse fractie vraagt in een brief aan het college van B&W om openheid van zaken te geven inzake de vervuiling in de plantsoenen van de wijk Schadewijk, veroorzaakt door DDT.

Hieronder vindt u de brief zoals gestuurd aan het college:

Aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Oss

Geacht college,

Oss, 23 februari 2002

Het Brabants Dagblad van zaterdag 23 februari 2002 maakt melding van vervuiling van Osse plantsoenen met rioolslib dat het insectenbestrijdingsmiddel DDT bevat. Volgens een onderzoek is de vervuiling mogelijk afkomstig van de voormalige rioolwaterzuiveringsinstallatie aan de Frankenbeemdweg. De gemeente hult zich in stilzwijgen, een houding die milieuarts H. Jans van de GGD bevreemdt. Hij pleit voor openheid. Ook de SP is daar een groot voorstander van. Naar aanleiding van deze kwestie heeft de SP de volgende vragen.

1. Bent U bereid de resultaten van het onderzoek onmiddellijk openbaar te maken?
  2. Hoe lang bent U op de hoogte van het onderzoek en het feit dat delen van Oss vervuild zijn met DDT rioolslib? Worden daarbij de MAC (maximaal aanvaardbare concentraties)-waarden overschreden? Om welke delen van Oss gaat het?
  3. Wat is de reden dat de projectgroep inzake de vervuiling in de wijk Schadewijk na een bewonersavond vorig jaar thans nog steeds niet bij elkaar is gekomen?
  4. Waarom spreekt wel een ambtenaar die stelt dat er ‘niets aan de hand ‘ is en hult het college zich tot op heden in stilzwijgen?
  5. Wat zijn de potentiële gezondheidsrisico’s voor mens en dier van DDT?
  6. Is hiervan sprake in de Osse situatie? Lopen kinderen die buiten spelen extra gevaar? Dienen er bepaalde voorzorgsmaatregelen in acht te worden genomen inzake de consumptie van producten uit eigen tuin of inzake recreatie?
  7. Indien hier sprake van is, welke maatregelen gaat U nemen om de mogelijke gevaren voor de gezondheid van de Osse bewoners te minimaliseren?

Namens de fractie van de SP Oss,

Henk van Gerven.