h

WVG indicatiestelling naar RIO?

4 oktober 2001

WVG indicatiestelling naar RIO?

Op 2 oktober heeft het college ingestemd met de aanpassing van het activiteitenplan van het Regionaal Indicatie Orgaan om een rijkssubsidie van 750.000 gulden veilig te stellen. Het gevolg van deze stellingname betekent het einde van het Osse Wvg loket in de huidige opzet. De indicatiestelling wordt thans gedaan door Wvg-medewerkers onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Het collegebesluit impliceert het overbrengen van de indicatiestelling naar het RIO.

Henk van GervenIn de commissievergadering van 17 september is door de portefeuillehouder deze kwestie aan de orde gesteld. Hij wekte daarbij de indruk dat bij het ten nemen besluit Oss de vrijheid zou behouden om de indicatiestelling niet onder te brengen bij het RIO. Althans zolang Den Haag dit niet dwingend oplegt. Dit blijkt echter niet zo te zijn. We hebben onjuiste informatie gekregen. Verder heeft de commissie nadrukkelijk gesteld dat wanneer een dergelijke beslissing aan de orde zou zijn een extra commissievergadering noodzakelijk is.

Het gaat hier immers om een beleidswijziging waarover commissie en raad zich dienen uit te spreken. Het kan niet zo zijn dat de portefeuillehouder namens Oss instemt met het voorstel van het Dagelijks Bestuur van het RIO alvorens commissie en raad te hebben geraadpleegd. Te meer daar de ervaringen met de huidige opzet van de Wvg goed zijn. “Never change a winning team”, is een gezegde waar in dit verband goed rekenschap van moet worden gegeven. Ook de Osse gehandicapten en hun organisaties zijn doorgaans tevreden over de huidige opzet. De commissie heeft derhalve de portefeuillehouder erop gewezen geen voorstander te zijn van het overhevelen van de indicatiestelling. Een standpunt dat de voorzitter zelf met aplomb onderschreef.

In 1996 is de uitvoering van de Wvg vereenvoudigd en geheel onder gemeenteregie gebracht. Dit heeft positief uitgepakt. Het knippen in de uitvoering door de indicatiestelling weg te halen, kan leiden tot meer bureaucratie en dezelfde problemen die we in de beginjaren van de Wvg in Oss hebben gekend. Overhaaste besluitvorming is derhalve zeer riskant.

Het ministerie van VWS voert een chantagepolitiek door bij de subsidie de verplichting op te leggen dat alle gemeenten de indicatiestelling van de Wvg onderbrengen bij het RIO. Doet één van de vijftien gemeenten niet mee dan vervalt de subsidie voor alle gemeenten. Zonder enige discussie toegeven aan deze chantage betekent onbehoorlijk bestuur en inconsistent beleid van de portefeuillehouder en het college. Het betreft hier immers een beleidswijziging, we zijn verkeerd geïnformeerd en de wethouder is kennelijk binnen twee weken volledig van standpunt veranderd door accoord te gaan met het onderbrengen van de indicatiestelling Wvg bij het RIO.

Kijken we naar het onderzoeksvoorstel en werkplan ‘Robuuste RIO’s’ (welke bureauklerk heeft deze naam weer bedacht?) dat er ligt, dan valt daar ook veel op af te dingen. Zo wordt bijvoorbeeld geld gevraagd voor een dure externe deskundige om het Wvg-beleid in de vijftien gemeenten in kaart te brengen. Deze quick-scan kost maar liefst 120.000 gulden. Dit beleid mag bij de vijftien gemeenten na 7 jaar Wvg toch als bekend worden verondersteld. Weggegooid geld derhalve.

Ook wordt er gesproken over “het creëren van draagvlak” ( sic!) onder het personeel om een handboek samen te stellen. Daarvoor moet er ook weer een extern deskundige komen: kosten 35.000 gulden. Voor het verbeteren van de communicatiefunctie, jawel ook daarvoor is externe deskundigheid nodig die op kan lopen tot 72.000 gulden. Kortom het hele werkplan ademt bureaucratie en navelstaarderij. Wat we in de zorg nodig hebben is niet meer maar minder bureaucratie. Deze tonnen geld kunnen beter naar handen aan het bed en het oplossen van de wachtlijsten in de zorg.

De SP-fractie is er een voorstander van om op zo kort mogelijke termijn een extra commissievergadering bijeen te roepen om over het RIO en de Wvg indicatiestelling te spreken.

Dossier WVG

U bent hier