Verhoging afvalstoffenheffing ongefundeerd en overbodig

21 juni 2001

Verhoging afvalstoffenheffing ongefundeerd en overbodig

Reserve afvalstoffenheffing in twee jaar gegroeid van 1,2 naar 2,6 miljoen De entreeheffing bij de Milieustraat is van de baan. De wethouder heeft het voorstel terug getrokken. Terecht, want een raadsmeerderheid steunde het voorstel tot tariefverhoging niet. En ook in overeenstemming met de resultaten van onze enquˆte Milieustraat waar een ruime meerderheid van burgers en gebruikers aangaf niet voor entreeheffing te voelen.

Onze bezwaren

De bezwaren van onze fractie voor een tariefverhoging zijn:

• Tariefverhoging stimuleert de burger niet het afval te scheiden.
  • Het principe van de vervuiler betaalt, gaat niet op.
  • Er is meer kans op zwerfvuil.
  • Er is geen maatschappelijk draagvlak voor deze plannen.
  • Verwerkingskosten van de Milieustraat zijn 30 tot 50% goedkoper dan het aanbod van restafval via de grijze container.

Onvolledige rekensom

Het geraamde tekort voor Oss van circa 2,5 ton is gebaseerd op een onvolledige rekensom:

• Er wordt meer gescheiden aangeleverd dan verwacht.
  • Dat betekent extra kosten voor de Milieustraat.
  • Echter er wordt minder restafval aangeboden via de grijze container.
  • Deze besparingskosten worden er niet bij betrokken.
  • Ambtelijke informatie leert ons dat als al het afval van de Milieustraat als restafval via de grijze container zou worden afgevoerd, dit 3,1 miljoen extra aan verwerkingskosten betekent.

Dat wil zeggen dat, wanneer door tariefverhogingen 8% van het afval van de Milieustraat via de grijze container wordt aangeboden dit leidt tot 2,5 ton extra kosten.

Tariefverhogingen aan de Milieustraat leiden zo tot tekorten bij de verwerking van het restafval via de grijze container.
Kortom deze voordelen van gescheiden inzameling zijn niet meegenomen in de berekening die het college de commissie heeft laten zien.

8 Gulden verhoging niet nodig

Nu stelt het college zonder inhoudelijk hierover verder de discussiëren, de afvalstoffenheffing per gezin jaarlijks met 8 gulden te verhogen.
Onze fractie vindt dit wel erg kort door de bocht.
Wij stellen ons daarom op het standpunt dat:

1. Zonder goede onderbouwing, zowel inhoudelijk als financieel, een tariefverhoging van de afvalstoffenheffing niet dient te worden doorgevoerd.
    De noodzaak van verhoging is immers niet deugdelijk aangetoond.
  2. De resultaten van 2001 en 2002 van de Milieustraat dienen te worden afgewacht.
    Gebruik deze tijd om alle aspecten van de afvalstromen in onze regio goed in beeld te brengen.
    Kom met een duidelijke milieuvisie en breng bij veranderingen die eventueel worden voorgesteld de mogelijke consequenties in beeld.
  3. Zuiver de huidige tekorten op de begroting Milieustraat aan met middelen uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing.
    Deze is de afgelopen jaren fors gegroeid, onder andere door BTW-teruggave met betrekking tot het GFT-afval en de gestegen papierprijzen.
    Was de reserve in 1999 nog 1,2 miljoen, thans is deze 2,6 miljoen. Ruim voldoende om hiervan gebruik te maken.

Samenvattend vindt onze fractie de voorgestelde tariefverhoging ongefundeerd en onjuist.
Uitgaande van het principe van kostendekkendheid van de tarieven afvalstoffenheffing (het reinigingsrecht) en de enorme groei van de reserves is een tariefverhoging ook in financieel opzicht volstrekt overbodig.

Dossier Milieu