h

Telefonische enquête gehouden onder 300 inwoners van Oss over de WVG

13 juni 2001

Telefonische enquête gehouden onder 300 inwoners van Oss over de WVG

Uit het rapport "Niet achter de geraniums" Deel lll. De vervoersvoorziening van de WVG in Oss voorziet in een belangrijke behoefte van de gebruikers. Door middel van de voorziening, in natura, of in geld, zijn de meeste mensen in staat om op een acceptabele manier te voorzien in hun vervoer en daarmee in hun deelname aan het maatschappelijk verkeer.

Algemeen wordt onderschreven dat sociaal isolement van gehandicapten dreigt en moet worden bestreden. Zie o.a. de rapportage Gehandicapten 2000 van het Sociaal Cultureel Planbureau. Het is voor ons (het comité Eerlijk Delen) dan ook ontoelaatbaar dat op een voorziening, die nu juist tot tevredenheid werkt, zou moeten worden bezuinigd.

Vanuit die achtergrond hebben wij inmiddels diverse acties ondernomen. In november 2000 werd in overleg en met medewerking van belangenorganisaties van ouderen en gehandicapten een enquête gestart onder gebruikers van de vervoersvoorziening en hun directe omgeving.
De resultaten werden verwerkt in het rapport: "WVG vervoersvoorziening, niet achter de geraniums, deel 2" .
(Ter verduidelijking, " deel 1" werd uitgebracht in 1994, toen de WVG 1 jaar bestond).

Duidelijk is, dat de huidige voorziening goed functioneert, vooral de vrijheid om het geld naar eigen keuze in te zetten voor het oplossen van de vervoersproblemen, wordt hoog gewaardeerd. Het rapport werd in februari 2001 aan wethouder Kerkhof aangeboden, maar vond geen gehoor; het voorgenomen besluit werd niet gewijzigd en wordt tot nu toe door de meerderheid van de gemeenteraad ondersteund.

Het definitieve besluit is echter nog niet gevallen en in het belang van de betrokkenen en hen die in de toekomst op de voorziening zullen zijn aangewezen hebben wij onderzocht hoe de Osse bevolking over de voorzieningen voor gehandicapten denkt. Wederom in samenwerking met de organisaties van de klankbordgroep WVG, hebben wij een telefonische enquête gehouden, waarvan u het resultaat nu in handen heeft.
Voor het onderzoek is er via een a-selecte methode telefonisch contact gelegd met 300 inwoners van de gemeente Oss.
Hen werden 3 vragen voorgelegd.

Wij hopen dat de overduidelijke uitkomst sommige volksvertegenwoordigers, zij die over de toekomst van de WVG beslissen, op andere, voor de gebruikers positieve gedachten kan brengen.


Vragen

Deze telefonische enquête werd in mei/juni gehouden onder 300 willekeurig gekozen inwoners van de gemeente Oss betreffende de vervoersvoorziening WVG.
De volgende vragen werden hierbij gesteld:

Vraag 1 Vindt u het belangrijk dat gehandicapten dezelfde bewegingsvrijheid hebben als gezonde mensen, voor zover hun handicap dat toelaat?

Vraag 2 Vindt u het belangrijk dat de gehandicapten door zo'n vergoeding hun eigen keuze kunnen maken om hun vervoersprobleem op te lossen?

Vraag 3 Vindt u het op z'n plaats om in tijden van voorspoed, zoals wij die in Nederland kennen, op dit punt voor de minder draagkrachtigen een bezuiniging door te voeren?

Resultaten
Vraag 1: Vindt u het belangrijk dat gehandicapten dezelfde bewegingsvrijheid hebben als gezonde mensen, voor zover hun handicap dat toelaat ?

Resultaat
ja 290 personen 6,5 %
Nee 4 personen 1,5 %
Geen mening 6 personen 2 %

Vraag 2: Vindt u het belangrijk dat gehandicapten door zo'n vergoeding hun eigen keuze kunnen maken om hun vervoersprobleem op te lossen ?

Resultaat
ja 276 personen 92 %
Nee 11 personen 3,7 %
Geen mening 13 personen 4,3 %

Vraag 3: Vindt u het op zijn plaats om in tijden van voorspoed, zoals we die in Nederland kennen, op dit punt voor de minder draagkrachtigen een bezuiniging door te voeren ?

Resultaat
ja 6 personen 2 %
Nee 270 personen 90 %
Geen mening 24 personen 8 %

Opmerkingen tijdens de gesprekken
Algemeen

'Het geld moet op de juiste plaats komen, ook voor zorg en scholing'
'Schande wat er in Oss aan de hand is, de mensen komen er nog aan tekort, het pasje van de armoede mogen ze houden'
'De gemeente mag beslist niet korten op de WVG'
'Misbruik moet worden aangepakt, sociale zaken maakt verschil, ik werk in de zorg en maak dit dagelijks mee'
'fl. 2000,- is nog te weinig'

Vraag 1

'Als het verstandelijk mogelijk is kunnen en moeten de mensen zelf beslissen'
'Schande al die ingrepen, hoopt op een positieve uitslag'

vraag 2

'Die vraag is minder belangrijk, als mensen maar op een nette manier en op tijd vervoerd worden'
'Dit is zeer belangrijk, vooral op het einde van de ziekte, dat heb ik zelf ondervonden met mijn man die pas is overleden'

vraag 3

'Vervoersvoorziening niet verminderen, laat ze houden wat ze hebben'
'Mensen mogen niet gekort worden, maar men moet wel goed nagaan of het nodig is, jammer dat fraudeurs het voor deze mensen kapot maken'
'De meeste mensen hebben het goed, gun daarom deze mensen ook wat'
'Schande, absoluut niet korten, hopelijk komt er een positieve uitslag uit de enquête'

Karakteristiek van de deelnemers

Leeftijdscategorie
Tot 40 jaar 25 %
40 tot 60 jaar 55 %
Ouder dan 60 jaar 20 %
Vrouwen 63 %
Mannen 37 %

Conclusie

Uit de 300 gesprekken met willekeurige inwoners van de gemeente Oss komt een duidelijk beeld naar voren:

1.Men vindt het vanzelfsprekend om mensen met een handicap dezelfde bewegingsvrijheid te gunnen als anderen.
Hiermee is aangegeven dat gehandicapten een gelijkwaardige positie in onze samenleving verdienen.
Dat doel wordt echter niet vanzelf bereikt.
Mensen met een handicap hebben gemiddeld 20% minder inkomen dan wanneer ze niet gehandicapt zouden zijn en velen moeten derhalve leven van een betrekkelijk gering inkomen.
De kosten die gemaakt moeten worden om zo normaal mogelijk te leven zijn daarentegen hoger, even op de fiets springen is er niet bij om een voorbeeld te noemen.
De tegemoetkoming voor de vervoerskosten, zoals Oss die nu nog kent, is een uitstekend middel in het streven naar gelijkwaardige bewegingsvrijheid.

2.De vrijheid van keuze voor de oplossing van het vervoersprobleem, wordt hoog gewaardeerd.
Dit komt overeen met wat eerder bleek bij de gebruikers ook daar scoort de keuzevrijheid hoog.
Het past in de huidige tijd dat mensen zoveel mogelijk hun eigen verantwoordelijkheid willen dragen.
Het misstaat de locale overheid niet om aan die wens tegemoet te komen.

3.Minder draagkrachtige gehandicapten laten delen in de voorspoed wordt door 90% van de respondenten op zijn plaats geacht.
Er bestaat dus wel degelijk een breed gedragen wens om de solidariteit in de samenleving te organiseren.
De (locale) overheid zou zich dit aan moeten trekken.

4.Naast de uitkomsten als boven weergegeven, komt er in sommige gesprekken ook naar voren, dat het geld wel moet worden gebruikt waar het voor is n.l. vervoer.
Misbruik van de voorziening moet voorkomen worden.
In het algemeen is er bij iedere collectieve voorziening een marge van misbruik, dat is onvermijdelijk.
Bij de uitvoering van de wet moet de kans op misbruik zo klein mogelijk zijn en geconstateerde fraude moet worden aangepakt.
Echter, zoals een van de respondenten terecht opmerkte het gaat te ver om vanwege mogelijk misbruik te korten op de WVG.
De vervoersbehoefte is niet voor iedereen gelijk en de gehandicapten moeten aan vervoer meer geld uitgeven dan gemiddeld.
Zelfs gaan de kosten voor vervoer in de meeste gevallen ver uit boven de bijdrage van de WVG.
Er blijft voor misbruik dus niets over.

Uit het bovenstaande blijkt duidelijk dat de huidige regeling voor de vervoersvoorziening aansluit bij zowel de wens van de betrokkenen, als de mening van inwoners van Oss over de positie van de gehandicapten in onze samenleving.
De voorgenomen bezuiniging op de vervoersvoorziening van de WVG moet van de baan.

Dossier WVG

U bent hier