80% van de bevolking is tegen verkoop kabel

29 november 2000

80% van de bevolking is tegen verkoop kabel

Het college van Oss heeft het besluit genomen de kabel te verkopen. Daarmee verkwanselen B en W de belangen van de Ossenaren. Bovendien wordt de mening van de mensen genegeerd, zo blijkt uit een enquête die de SP onder de Ossenaren heeft gehouden.

Uit de enquête, die door ruim 600 mensen is ingevuld, blijkt dat ruim acht op de tien Ossenaren de kabel wil houden. Terecht wordt gevreesd dat bij verkoop de tarieven snel stijgen en de dienstverlening minder wordt. Oss heeft nu een tarief van ongeveer 14 gulden. Bij verkoop stijgt het tarief tenminste met 50 procent en wellicht binnen enkele jaren naar 30 gulden per maand.

Veel Ossenaren willen ook zelf zeggenschap houden over 'onze kabel'. Bij verkoop heeft de bevolking niks meer te vertellen. Dat betekent ook het einde van de Osse Programmaraad, die de gemeente thans deskundig en succesvol adviseert. Onverminderd blijft, terecht, de roep om Internet. Als het plan van de SP was uitgevoerd, dan hadden wij nu met Sinterklaas Internet op de kabel gehad.

Hoe lang dat nu nog gaat duren is opnieuw onduidelijk. Het CDA en de VVD waren altijd tegen verkoop. Omwille van het pluche willen ze nu wel de kabel verkopen. Het goud in de grond wordt verkwanseld, de bevolking krijgt de dure rekening gepresenteerd. Tarieven gaan fors omhoog bij verkoop van de kabel.

Dossier Kabel