Actiecomité’s blij met advies Bouwcollege

24 mei 2005

Actiecomité’s blij met advies Bouwcollege

Op 23 mei heeft het College Bouw Ziekenhuisvoorzieningen ( bouwcollege) advies uitgebracht aan de minister over het verzoek van het ziekenhuisbestuur om te komen tot één ziekenhuis. Uit dit rapport komt naar voren dat er geen formele bezwaren bestaan tegen de bouw van een nieuw ziekenhuis. Maar het bouwcollege maakt een aantal stevige kanttekeningen bij het verzoek.

Anna moet blijven!Het bouwcollege constateert dat beide ziekenhuizen op zich groot genoeg zijn om als zelfstandige ziekenhuizen te kunnen blijven voortbestaan. Daarnaast wordt de financiële onderbouwing van de nieuwbouwplannen veel te rooskleurig genoemd. Verder maakt het bouwcollege zich ernstig zorgen om de bereikbaarheid voor met name de inwoners van Oss. Het verlies van patiënten aan andere ziekenhuizen wordt ook als een bedreiging gezien. Tevens blijkt uit het rapport dat het verzoek op een aantal punten strijdig is met de nieuwe wetgeving.

Uit betrouwbare bron hebben wij inmiddels vernomen dat de woordvoerder van de minister heeft laten weten op basis van het advies en de daarbij gemaakte kanttekeningen, nu geen beslissing te nemen. Dat betekent dat eerst de nieuwe wetgeving moet worden vastgesteld en dat het nieuwbouwplan dan pas opnieuw wordt beoordeeld. Omdat in de nieuwe ziekenhuiswet een lans gebroken wordt voor het behoud van kleine ziekenhuizen, wordt de kans dat Anna en Joseph blijven bij toekomstige besluitvorming groter.

Het actiecomité zal zowel richting Den Haag als in Oss en Veghel doorgaan met zijn strijd voor behoud van de beide ziekenhuizen.