Coalitiepartijen VDG, CDA, VVD en GroenLinks laten huurders Berghem vallen

15 juni 2023

Coalitiepartijen VDG, CDA, VVD en GroenLinks laten huurders Berghem vallen

Foto: SP

Indringende persoonlijke verhalen vertelden Laura, Gerry, Chantal en Joella, huurders uit de Berghemse straten Bernhardstraat, Nelissenstraat, Broersstraat en Parlevlietstraat in de Osse raadsvergadering. Zij vertelden hoe ze hun zekere toekomst in rook zagen opgaan door de onverwachte sloopplannen van Mooiland.

Tientallen huurders hadden zich met borden en spandoeken verzameld op de publieke tribune. Wethouder Sidney van den Bergh (CDA) ging niet in op hun verhalen, maar zegde toe de motieven van Mooiland voor sloop in kaart te brengen. De coalitie van VDG, CDA, VVD en GroenLinks ging mee in het betoog van wethouder Van den Bergh en verwierp een motie van de SP om met Mooiland te gaan praten en om te komen tot een toekomst voor de wijk die wel op draagvlak kan rekenen. (Een enquête van de SP onder huurders heeft immers aangetoond dat 70% sloop niet ziet zitten). Raadslid Leroy Vossenberg toonde zich zeer teleurgesteld. Met name ook over de opstelling van VDG waarmee hij lang heeft gesproken om steun te krijgen voor de motie.

Foto: SP

De SP blijft de huurders volop steunen in hun strijd voor het behoud van hun woning. Leroy Vossenberg: “Het was mooi geweest als ons voorstel was aangenomen, maar het is geen gelopen race. Wij zullen met nieuwe voorstellen komen om de huurders bij te staan.