SP vreest grootschalige kap van bakenbomen

15 maart 2023

SP vreest grootschalige kap van bakenbomen

Foto: SP

De SP heeft vernomen dat het waterschap honderd bakenbomen wil kappen langs de Maas tussen Oijen en Ravenstein. Dit zou nodig zijn voor het afgraven van de uiterwaarden in het kader van het project Meanderende Maas. Als dit doorgaat zou een groot deel van deze karakteristieke bakenbomen verdwijnen. De SP is enorm geschrokken van dit bericht. Met name omdat de bakenbomen langs de Maas zorgen voor een iconisch landschap dat in Europa zijn weerga niet kent.

Rijen machtige, vrijstaande bomen aan het water zijn een terugkerend beeld bij presentaties en films over de Maas. Bij hoog water staan ze midden in het water en zijn dan een bekend beeld op TV. Bakenbomen zijn erg fotogeniek en trekken de aandacht van talrijke toeristen, dagjesmensen en fotografen.

De bakenbomen zijn negentig jaar geleden geplant aan weerszijden van de Maas over het hele traject tussen Boxmeer en Geertruidenberg. Om de 100 meter een boom. Daarmee vormen ze nog steeds de grootste verzameling solitaire bomen van Nederland. Vooral in het buitengebied van Oss zijn hele trajecten nog vrijwel intact. Juist daarom heeft de gemeente Oss een grote verantwoordelijkheid bij het beschermen van dit cultuurhistorisch erfgoed.

De bakenbomen staan op de Osse lijst van bijzondere bomen en mogen alleen worden gekapt wanneer de gemeente een kapvergunning afgeeft. De SP wil dit tegenhouden en heeft daarom een serie vragen gesteld aan het gemeentebestuur.