Ozcan Akyol, Kirsten van de Ven, Lilian Marijnissen en Jos van Rey in Zout

8 januari 2018

Ozcan Akyol, Kirsten van de Ven, Lilian Marijnissen en Jos van Rey in Zout

Foto: SP

Het Zoutvat van januari zit weer vol. Er zijn interviews met schrijver/opiniemaker/presentator Ozcan Akyol, KNVB manager vrouwenvoetbal Kirsten van de Ven en politicus Jos van Rey. De laatste moest vanwege het slechte weer in december verstek laten gaan. Gastinterviewer is de nieuwe SP-fractievoorzitter in de Tweede Kamer Lilian Marijnissen.

Ozcan Akyol groeide op in Deventer als zoon van een Turkse gastarbeider. Ozcan is vaste columnist in onder andere het Brabants Dagblad. Hij schreef een debuutroman over voetbal en brak als schrijver definitief door met de roman ‘Turis’. In 2017 maakte hij de documentaire ‘De Neven van Eus’. Op verzoek van Lilian Marijnissen, die hij eerder zelf interviewde, kom Eus nu naar Oss.

Sinds Nederland het vrouwenvoetbal serieus is gaan nemen, is Kirsten van de Ven manager vrouwenvoetbal bij de KNVB. Ze voetbalde bij de jongens van het Heesche HVCH, daarna bij Amerikaanse en Zweedse clubs, bij Willem II en FC Twente. Ze kwam 87 keer uit voor het Nederlands elftal. Bij de KNVB bouwt ze aan de verdere ontwikkeling van het meisjes- en vrouwenvoetbal in zowel de topsport als de breedtesport. Kirsten was op het TBL nog klasgenoot van Lilian Marijnissen.

Jos van Rey weet niet van opgeven, zo overtuigd is hij van het onrecht dat hem wordt aangedaan met zijn veroordeling. In december is hij in hoger beroep opnieuw veroordeeld. Nu tot een jaar voorwaardelijke gevangenisstraf en het 2 jaar niet mogen uitoefenen van een bestuurlijk ambt. Hij kan wel lid van de gemeenteraad en Provinciale Staten blijven. Jos van Rey is het er niet mee eens en heeft cassatie laten aantekenen bij de Hoge Raad.

De columns in Zout worden uitgesproken door gastcolumnist en Brabants Dagblad redacteur Rene vd Lee en onze vaste columnist Theo van Duren.

De muzikale intermezzo’s worden verzorgd door de Osse band Gifter. Sinds een jaar timmert de band flink aan de weg in het Nederlandse popcircuit.  Afgelopen mei kwam hun nieuwe singel ‘Speechless’ uit, waarmee ze scoorden in de Indie Charts.

Zout vindt plaats op zondag 14 januari in de Groene Engel aan de Kruisstraat 15 in Oss. Aanvang klokslag 16.00 uur.