Overtredingen Chemiebedrijven in Oss

19 februari 2017

Overtredingen Chemiebedrijven in Oss

Foto: SP
Naar aanleiding van een bericht in Brabants Dagblad van 10 februari en het bericht op de site met als kop ‘Veiligheidsregels door driekwart chemische bedrijven in Brabant overtreden’ heeft SP raadslid Adrie Geerts het college om openheid gevraagd.

1. Bent u bekend met het feit dat ook bij vier Osse bedrijven overtredingen zijn geconstateerd?   Bij het bedrijf Unipol zijn zes overtredingen geconstateerd, bij de Gasunie in Overlangel vier  en bij Stichting Vergunningen Moleneind drie, waarvan één middelzware. Meerdere  overtredingen betekent dat niet sprake is van incidenten, maar van een structureel probleem. Het lijkt erop dat ze hun zaken niet op orde hebben. Omdat het om de meest risicovolle  bedrijven in de gemeente Oss gaat hebben wij de volgende vragen:
  2. Bent u van deze overtredingen op de hoogte?
  3. In welke mate was bij de overtredingen van Gasunie, Unipol en op Moleneind sprake van gezondheids- of veiligheidsrisico’s voor het personeel of de omgeving?
  4. Welke rol speelt de gemeente bij toezicht en handhaving bij deze bedrijven?
  5. Heeft u naar aanleiding van deze overtredingen contact opgenomen met deze bedrijven? Zoniet, gaat u dat nog doen?
  6. Bent u met ons van mening dat de verantwoordelijkheid van de gemeente met betrekking tot het beschermen van omwonenden verder strekt dan alleen de wettelijke taak?
  7. Waaruit bestond de middelzware overtreding en bij welk bedrijf was dat?
  8. In welke mate is bij deze bedrijven sprake van zelfcontrole? Is er verband tussen zelfcontrole en het optreden van overtredingen?