h

Lange wachtlijst bij Jeugdzorg in Oss

9 januari 2017

Lange wachtlijst bij Jeugdzorg in Oss

Foto: SP

In Oss zijn er klachten over Jeugdzorg. Er zijn lange wachtlijsten ontstaan. Inmiddels lopen de wachttijden flink op. Na een telefonisch intake-gesprek moeten ouders minimaal 2 tot 3 maanden wachten voor er iets meer gebeurt. Binnen die periode is er geen tijdelijke oplossing maar ook geen contact met ouders. Een normale wachttijd is twee tot vier weken.

Ouders weten nu niet waar ze aan toe zijn en problemen kunnen zo verergeren.

Landelijk waarschuwt men voor meldingsmoeheid.

Mede naar aanleiding van rapportage in de Landelijke monitor Transitie Jeugd waarin ook andere problemen binnen Jeugdzorg worden aangegeven, heeft de SP vragen gesteld aan de wethouder.

De SP wil weten  wat de oorzaak is van de klachten en wil weten welke oplossingen er zijn.

Aan het college van Burgemeester en Wethouders.

Oss, 06-01-2017

Artikel 41 vragen over problemen bij Jeugdzorg o.a. te lange wachtlijsten en meldingsmoeheid.

In de Landelijke monitor Transitie Jeugd staat in de jaarrapportage vermeld dat er in de Jeugdzorg nog steeds knelpunten zijn:

  • Ouders weten niet waar ze terecht kunnen met hun hulpvraag.

  • Benodigde hulp wordt niet op tijd ingezet.

  • Er is gebrek aan passende hulp.

Uit de rapportages van onder andere de Kinderombudsman en de vele signalen die wij krijgen blijkt dat dit slechts het topje van de ijsberg is.

Er is een “meldingsmoeheid” ontstaan die zorgt voor een terugloop van aanmeldingen.

Bij een melding krijgen ouders een telefonische intake waarna men op een wachtlijst wordt geplaatst voor soms wel 3 tot 4 maanden. Binnen deze wachttijd hoort men niets meer vanuit de jeugdzorg. De erkenning van problemen binnen het gezin komt op deze manier ernstig in gevaar.

Helaas moeten we constateren dat er in Oss ook melding gemaakt wordt van deze problemen. Er is inmiddels een wachtlijst voor Jeugdhulp ontstaan. Ook hier melden ouders dat ze moe zijn van het wachten en er geen oplossingen geboden worden. Daarnaast wordt aan ouders niet gemeld dat er wachtlijsten zijn, ze moeten zelf blijven bellen en informeren.

De SP vindt het uitermate teleurstellend dat er grote wachtlijsten zijn en dat er geen oplossingen zijn voor ouders en hun kinderen. Daarom vragen wij de wethouder:

  1. Wat gaat u doen om de wachtlijsten naar de normale wachttijd van uiterlijk 2 tot 4 weken terug te brengen?

  2. Is het ontstaan van wachtlijsten een gevolg van terughoudend begroten?

  3. Indien er niet voldoende budget is om extra personeel in te zetten voor dit probleem, wilt u dan extra middelen in gaan zetten als oplossing?

  4. Bent u bereid om met een dekkingsvoorstel naar de Raad te komen om budget vrij te maken? Als het lokaal niet mogelijk is, spreekt u dan de staatssecretaris aan op op korte termijn met extra geld te komen?

  5. Hoe gaat u ouders informeren dat er wachtlijsten zijn?

  6. Wat kunt u tussentijds aan ouders aanbieden met betrekking tot hulpvraag?

  7. Hoe voorkomt u dat er meldingsmoeheid ontstaat; wat gaat u doen om de communicatie met de ouders te verbeteren?

Namens de SP

Marie Therese Janssen

 

U bent hier