Maasveren moeten blijven varen.

18 juli 2016

Maasveren moeten blijven varen.

Gemeente en Provincie zijn nu aan zet.

De ponten over de Maas hebben het moeilijk. Stichting Maasveren dreigt in financiële problemen te komen. Daardoor zouden veerdiensten worden verminderd of zelfs uit de vaart genomen moeten worden. Omdat de verbindingen over de Maas belangrijk zijn voor forensen, scholieren en toeristen vindt de SP dat deze vorm van openbaar vervoer door moet gaan.

De SP fractie in de gemeenteraad heeft samen met VDG en PvdA met een motie het college opgedragen om een subsidie voor de Maasveren te regelen, samen met de gemeenten aan de overkant van de Maas en de provinciebesturen van Gelderland en Noord-Brabant. De motie is met brede steun van de raad aangenomen.

Om de motie kracht bij te zetten heeft Nurettin Altundal, SP raadslid en Statenlid, vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten over de financiele problemen bij Stichting Maasveren. Daarbij is aangegeven dat ook de Provincie bij moet dragen aan goede verbindingen over de Maas.

HIERBIJ DE MOTIE EN SCHRIFTELIJKE VRAGEN

Motie Maasveren

De gemeenteraad van Oss in vergadering bijeen d.d. 14 juli 2016,

Overwegende dat:

• de stichting Maasveren in financiële problemen is of dreigt te komen
  • de mogelijkheid bestaat dat de stichting Maasveren moet beslissen dat er een of meerdere pontveren uit de vaart worden genomen
  • de stichting Maasveren van toegevoegde waarde is voor onze verbinding met Gelderland
  • het pontveer dagelijks zorgt voor de overtocht van met name scholieren, woon-werkverkeer en dagjesmensen.
  • deze pontveren niet alleen gebruikt worden door gemotoriseerd verkeer, maar zeker ook door fietsers
  • het uit de vaart nemen van een of meerdere pontveren directe gevolgen heeft voor onze recreatie & toerisme, scholieren, het centrum en dus de economie van Oss

Is van mening dat:

• dit niet alleen een verantwoordelijkheid is van de gemeente Oss.
  • we onze collega buren aan de andere zijde van de Maas, moeten betrekken in de besluitvorming/overwegingen. Hierbij denkend aan zowel de buurgemeenten als de provincie Gelderland.
  •  de ideale subsidie constructie is: 25% gemeente Oss, 25% provincie.