Zondag 10 april in Zout: taalvirtuoos Wim Daniels, de Maashorst in Europees perspectief en de wonderbaarlijke wereld van Jeroen Bosch.

8 april 2016

Foto: sp

Hoofdgast is taalvirtuoos Wim Daniels. Noem een naam of een gebeurtenis en een spraakwatervalbreekt los als Wim Daniels in de buurt is. Wat beweegt deze voormalige leraar Nederlands en Duits, die een graag geziene gast is in menig TV en radioprogramma.

Een Brabander die het hele land doorkruist om zijn toehoorders te besmetten met zijn onuitputtelijke kennis van de Nederlandse taal en cultuur.

De Maashorst in Europees perspectief.

De komst van de wisent (de Europese bison) op de Maashorst heeft de aandacht getrokken van de internationale natuurbeschermingsorganisatie Rewilding Europe. Deze organisatie is in de slag met de ontwikkeling van 10 grote natuurgebieden in Europa van meer dan 100.000 ha.

In die gebieden speelt net zoals op de Maashorst ook begrazing met wisenten, oerossen en wilde paarden en grote rol. Directeur Wouter Helmer van Rewilding Europe en voorzitter Geert Versteijlen van stichting de Maashorst in uitvoering gaan in gesprek.

De wonderbaarlijke wereld van Jeroen Bosch.

Musicus Eric Swiggers maakte de overstap van conservatoriummusicus naar ICT & mediadesigner. Hij studeerde cum laude af aan Fontys Hogeschool met 6 digitale gamecreaties rond schilderijen van Jeroen Bosch. Met Eric gaat Zout op avontuur in de wonderbaarlijke wereld van deze middeleeuwse Bossche schilder. In februari was hij door ziekte geveld en nu is hij alsnog van de partij.

De columns worden uitgesproken door onze vaste columnisten, stadsgids Jan Ulijn en directeur van het natuurbestrijdingsfonds Theo van Duren.

Natuurlijk is er zondag ook livemuziek.

Het Zoutlied wordt gezongen door Willeke Berendsen onder gitaarbegeleiding van muziekdocent Leon Hoeks.

Zout wordt gehouden in cultuurpodium de Groene Engel aan de Kruisstraat in Oss en start klokslag 16.00 uur.

De Zoutmakers