SP stelt vragen over doodgeschoten reebokje

18 april 2016

SP stelt vragen over doodgeschoten reebokje

Afgelopen dinsdag werd bij het transportbandenbedrijf Nab Belting in Oss een jonge reebok doodgeschoten. Inmiddels heeft naast het bedrijf ook de Faunabescherming hier aangifte van gedaan. De eigenaar van het bedrijf stelt aanvankelijk de Dierenambulance te hebben gebeld, maar toen de Dierenambulance niet wilde komen is de Osse politie gebeld. De Osse politie heeft de Stichting Afhandeling en Monitoring Fauna-aanrijdingen ingeschakeld en die hebben, zonder overleg met de mensen op wiens terrein de jonge reebok liep, de reebok doodgeschoten.

SP raadslid Lilian Marijnissen stelde daarom de volgende vragen aan het college:

1. Heeft het college zich op de hoogte laten stellen van de gang van zaken rondom het incident van het doodschieten van de reebok afgelopen dinsdag op het bedrijventerrein?
  2. Klopt het dat de Dierenambulance in Oss niet mag komen als het om zogenaamd ‘klein wild’ gaat zoals deze jonge reebok?
  3. Is het juist dat, nadat bleek dat de Dierenambulance niet kon komen en de politie Oss is gebeld, de politie de Stichting Afhandeling en Monitoring Fauna-aanrijdingen (SAMF) heeft ingeschakeld en dat deze stichting bevoegd is om klein wild, zoals deze jonge reebok, zonder toestemming te doden?
  4. In het krantenartikel in het Brabants Dagblad dd. 14 april 2016 geeft de woordvoerder van de stichting SAMF aan dat na overleg met de politie is besloten tot het doodschieten van de jonge reebok. Klopt het dat de Osse politie betrokken was bij deze afweging en heeft ingestemd met het doden van de jonge reebok?
  5. Is het Osse college van mening dat de Osse politie juist gehandeld heeft door de SAMF in te schakelen en in te stemmen met het doden van de jonge reebok? Is dit het beleid van de Osse politie?
  6. Wat is volgens het Osse college de juiste route voor inwoners van de gemeente Oss om te bewandelen als zij met een soortgelijke situatie geconfronteerd worden? En hoe denkt het college te voorkomen dat inwoners, na hetgeen wat is voorgevallen met de jonge reebok, bevreesd zijn om de Dierenambulance of politie in te schakelen omdat zij vrezen dat er gehandeld wordt zonder overleg?

In afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Lilian Marijnissen