Vluchtelingen in Oss

23 maart 2016

Vluchtelingen in Oss

Uit de hele wereld zijn mensen naar ons land gekomen om te werken, om zich te verenigen met hun familie, of omdat zij hun leven in het land van oorsprong niet zeker zijn. In Nederland moet iedere inwoner gelijkwaardige kansen krijgen. Dat is een voorwaarde om met elkaar te kunnen samenleven.

In internationale verdragen is vastgelegd dat vluchtelingen recht hebben op bescherming tegen vervolging, terreur of oorlog. Asielzoekers worden in Nederland opgevangen onder sobere omstandigheden. Asielzoekerscentra hebben nauwelijks voorzieningen. Mensen worden er gedwongen met vreemden een kamer te delen. Zeker wanneer het verblijf in een asielzoekerscentrum langer dan een paar maanden duurt, is dat zwaar. Asielzoekers hebben het extra zwaar omdat ze nauwelijks mogen werken, niet mogen studeren en hun toekomst onzeker is.

Vluchtelingen die de procedure hebben doorlopen en in Nederland mogen blijven, kunnen gaan integreren in onze samenleving. Ze komen in aanmerking voor een woning buiten een asielzoekerscentrum en mogen gaan leren en werken. Ze krijgen dezelfde plichten en rechten als alle andere inwoners van ons land.

Mensen die hun land hebben moeten ontvluchten voor oorlog en geweld zijn voor de SP welkom in Nederland. Solidariteit houdt niet op bij de grens. Ook Oss moet een bijdrage leveren en dit zo goed mogelijk invullen.

Voorzieningen worden niet afgebroken door de vluchtelingen die uit hun eigen land verdreven zijn door oorlog en geweld. Er is de afgelopen jaren door de twee kabinetten Rutte voor tientallen miljarden bezuinigd op sociale voorzieningen, zorg en fatsoenlijke huisvesting voor iedereen. De Sp heeft altijd gestreden voor meer huurwoningen, goede (thuis-)zorg en tegen deze afbraak. Onterecht worden vluchtelingen en asielzoekers aangewezen als oorzaak voor deze problemen en waar veel mensen terecht bezwaar tegen maken.

Het is ons veel waard dat iedereen in Nederland het recht en de mogelijkheden heeft om vrijuit zijn mening te geven. Geweldloos protesteren en demonstreren kan en mag gelukkig in ons land. Bij het gebruik van geweld en vernieling worden voor ons echter alle grenzen overschreden.