Gemeentebestuur praat groen, maar kiest grijs

15 februari 2016

Gemeentebestuur praat groen, maar kiest grijs

Het huidige gemeentebestuur van Oss praat groen, maar kiest grijs.  Duurzaamheid, energiebesparing en windenergie zijn veelgebruikte termen in de beleidsstukken. Maar ondertussen gaat de gemeente gewoon door met de inkoop van grijze kolenstroom.

De SP wil graag weten wat het kost wanneer de gemeente zelf het goede voorbeeld geeft en overschakelt op duurzame wind- of zonnestroom. Ook wil de SP weten wat het kost wanneer de gemeente zelf windenergie gaat opwekken met een eigen windmolen. Eén windmolen van het formaat dat bij Elzenburg is gepland kan voorzien in driekwart van de stroom die nodig is voor alle straatlantaarns, scholen en openbare gebouwen in de gemeente Oss.

De SP vraagt de gemeente om de voor- en nadelen van de verschillende varianten op een rij te zetten en dit op korte termijn voor te leggen aan de gemeenteraad.

Voor de vragen:

Geacht college van B&W,

Naar aanleiding van het artikel ‘Gemeenten praten groen en kiezen grijs’ in Brabants Dagblad van 21 december stellen wij u de volgende vragen:

1. Klopt het dat u op dit moment elektriciteit afneemt van Delta en dat u voor de jaren 2017 en 2018 een contract heeft met E.On Benelux, het bedrijf dat recent een grote kolencentrale op de Maasvlakte in gebruik heeft genomen?
  2. Bent u bekend met het feit dat u op deze manier elektriciteit afneemt die voor 75% wordt geproduceerd met fossiele energie, voor 5-8% met kernenergie en voor slechts 3-10% met windenergie?
  3. Klopt onze berekening dat op deze manier voor het opwekken van de electriciteitsbehoefte van de gemeente Oss jaarlijks meer dan 4.000.000 kg CO2 de lucht in gaat?
  4. Bent u bekend met het feit dat E.On en Delta in het rapport ‘Onderzoek duurzaamheid Nederlandse stroomleveranciers 2015’ een onvoldoende scoren (4,8 resp 4,4), terwijl er ook leveranciers zijn die een 10 scoren?
  5. Bent u het met ons eens dat het ‘afkopen’ van grijze stroom met groencertificaten niets verandert aan de wijze waarop de door u gekochte stroom wordt opgewekt en dat hoogstens sprake is van een kleine subsidie in de orde van grootte van 2 – 4 % ten behoeve van het opwekken van groene stroom?
  6. Bent u het met ons eens dat het veel zinvoller is om als gemeente het goede voorbeeld te geven door alleen stroom in te kopen die met wind- of zonne-energie wordt geproduceerd?
  7. Bent u bereid de gemeenteraad op korte termijn te informeren over de diverse varianten voor stroomvoorziening vanaf 1-1-2019, inclusief de variant waarbij de gemeente zelf een of meer windmolens exploiteert en de opgewekte stroom saldeert met de stroom die van een energieleverancier wordt afgenomen? Bent u bereid daarbij de voor- en nadelen, de financiële en fiscale consequenties in beeld te brengen, zodat de gemeenteraad zich een goed beeld kan vormen?
  8. Bent u bereid deze materie ook onder de aandahct te brengen van andere regiogemeenten waarmee u samenwerkt?