Geld voor zorg moet naar zorg

14 oktober 2015

Geld voor zorg moet naar zorg

SP-raadslid Lilian Marijnissen wil dat de gemeente ingrijpt als zorgbestuurders meer verdienen dan een minister. "Jammer, maar er is wettelijk niks aan te doen", reageert wethouder René Peters (CDA).

Marijnissen pleitte er tijdens een commissievergadering voor dat Oss het voorbeeld van Rotterdam volgt. Die stad gaat zorginstellingen korten als bestuurders meer verdienen dan een ministerssalaris (178.000 euro).

Volgens Lilian Marijnissen zou de gemeente Oss bij het aanbesteden van huishoudelijke hulp - niet alleen voor Oss zelf, maar ook voor onder meer Landerd, Bernheze en Boekel - kunnen aangeven,niet in zee te gaan met aanbieders waarvan de bestuurders meer verdienen dan een minister.

Zorgwethouder Peters (CDA) wil daar niet aan. De Rotterdamse aanpak is volgens hem juridisch onhoudbaar. "Wij gaan niet over de arbeidsvoorwaarden van commerciële instellingen. Dat geldt voor de beloning van werknemers, maar ook van de top."
Dit alles na het krantenbericht: “Udense thuiszorgbazin keert zichzelf 1 miljoen euro dividend uit” . De eigenares van de Udense thuiszorgorganisatie Breederzorg, Marion Duvivier, heeft zichzelf in drie jaar tijd bijna 1 miljoen euro aan dividend uitgekeerd. Volgens de SP moet geld van de zorg naar de zorg en is het niet bedoeld voor zelfverrijking.