College houdt zich doof en blind voor problemen met thuiszorg in Oss

4 juli 2015

College houdt zich doof en blind voor problemen met thuiszorg in Oss

Donderdag 2 juli werd er in de raadscommissie opnieuw gesproken over de aanhoudende problemen in de huishoudelijke zorg in Oss. De SP heeft aangegeven te willen dat iedereen die huishoudelijke zorg nodig heeft, deze ook moet
krijgen. Dat is nu niet het geval.

De SP maakt zich vooral zorgen om de zogenaamde "schrijnende gevallen". De gemeente stelt hier bovenop te zitten maar de SP krijgt nog steeds veel telefoontjes van mensen die echt in de knel zitten. Ouderen die bezwaar hebben gemaakt tegen het verminderen van hun uren huishoudelijke zorg hebben pas bijna een jaar later wat gehoord van de gemeente. De bezwaar commissie heeft deze ouderen in het gelijk gesteld, maar de gemeente Oss legt dit gewoon naast zich meer en houdt halsstarrig vast aan de indicatie voor minder uren zorg.

Afgelopen week verscheen ook het rapport van de curator van het failliete Pantein. Dit rapport is zeer kritisch richting de gemeente Oss en wijst het
beleid van Oss als een van de oorzaken voor het faillisement aan. Dit faillisement heeft tot op de dag van vandaag grote gevolgen voor Oss. Ouderen
zijn onzeker over de zorg die ze krijgen en veel medewerkers zijn hun werk verloren. Medewerkers die bij een andere zorgorganisatie zijn gaan werken
hebben vaak een kwart van hun loon in moeten leveren. Daarnaast blijkt volgens het rapport de helft van de medewerkers, dit zijn er dus honderden aangezien er 1800 in totaal bij Pantein werkten, nog werkloos thuis te zitten. In het rapport wordt tevens gemeld dat Pantein de gemeente Oss reeds op 12 september heeft laten weten dat de doelstellingen van de pilot onhaalbaar waren voor Pantein. Dit is dus nog eerder dan de brandbrief die wethouder Peters in
november ontving en die hij onder de pet hield tot het faillisement een feit was. Dit kwam de wethouder rond de jaarwisseling op veel kritiek en een motie van afkeuring vanuit de gezamenlijke oppositie te staan.

Wethouder Peters kwam met een zogenaamd "plan van aanpak" voor de  verdere toekomst van de huishoudelijke zorg in Oss. De SP heeft hier echter
geen vertrouwen in. Het plan van aanpak was al vastgesteld door het gemeentebestuur waardoor wijzigingen niet meer mogelijk zijn. De SP vindt dat
het roer om moet met de huishoudelijke zorg in Oss. Het huidige plan van aanpak ademt een sfeer van doorgaan op de dezelfde weg en dat ziet de SP niet zitten.

Daarnaast maakten de coalitie partijen VDG en CDA geen goede beurt door met een onfatsoenlijke persoonlijke aanval te komen op SP raadslid Lilian Marijnissen. CDA en VDG hebben er problemen mee dat Lilian behalve in de gemeenteraad, ook buiten de gemeenteraad naast de thuiszorgmedewerkers staat en samen met hen samen knokt voor goede zorg en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. De SP is juist
trots op de manier waarop SP'ers, samen met anderen zoals o.a. de FNV, deze strijd voeren.