Succes voor Thuiszorg gloort aan horizon

2 maart 2015

Succes voor Thuiszorg gloort aan horizon

Foto: Hans van der Poel / Kliknieuws

De bezetting van het gemeentehuis door medewerkers van de Thuiszorg is afgelopen. De bezetting, geleid door het FNV, begon donderdagmiddag 26 februari om 17.00 uur en eindigde zaterdagmiddag 28 februari rond drie uur. De bezetting heeft veel in beweging gezet. Bestuurders in Oss en in Den Haag kregen in de gaten dat het de dames goed menens was.

De Thuiszorgmedewerkers hebben voor elkaar gekregen dat de problemen van zowel cliënten als de medewerkers zelf duidelijk voor het voetlicht zijn gekomen. En dat de gevolgen eenvoudigweg niet gepikt worden.

Toen donderdagavond een gesprek met wethouder Peters niets had opgeleverd, besloot een aantal zorgmedewerkers te blijven slapen in een commissiekamer van het gemeentehuis. Ook Jeanny Smeets, Martijn Tonies en Bas van der Voort, allen SP-fractieleden, bleven in het gemeentehuis slapen.

In de loop van de daaropvolgende dagen heeft er veel overleg plaatsgevonden tussen de verschillende partijen. In Den Haag ligt geld klaar om problemen in de zorg op te lossen. Door de voorwaarden om daarop aanspraak te kunnen maken, te versoepelen, kunnen deze gelden eerder worden ingezet.

Vanuit de gemeente Oss is naarstig gezocht om op de Osse begroting ruimte te zoeken om ook een bijdrage te kunnen leveren aan de oplossing van de problemen.

Daarnaast hebben de Thuiszorgorganisaties toegezegd zich in te zullen spannen om gezamenlijk te problemen op te lossen.

Al met al ligt er nog geen panklaar besluit klaar. Al deze intenties worden de komende weken uitgewerkt. Maandag 16 maart wordt het eindresultaat voorgelegd aan de Thuiszorgmedewerkers. Pas dan wordt besloten of dat voldoende is om de strijdbijl te begraven.

De SP heeft de actie van begin tot het einde gesteund. Emile Roemer kwam zaterdag met taarten naar Oss om de actievoerders te ondersteunen. Renske Leijten stak zaterdag de Thuiszorgmedewerkers een hart onder de riem met de belofte de geluiden uit Oss ook in de ivoren toren van Den Haag te laten klinken.

De SP roept alle Thuiszorgmedewerkers op om maandag 16 maart om 18.00 uur naar de Lievekamp te komen om daar gezamenlijk het eindresultaat te beoordelen. De FNV zorgt voor eten.