Afzien van innen eigen bijdrage jeugdhulp (jeugd-GGZ)

9 februari 2015

Afzien van innen eigen bijdrage jeugdhulp (jeugd-GGZ)

Vragen aan het College:

Geacht college,

Sinds 1 januari 2015 moeten ouders een eigen bijdrage betalen voor een behandeling van hun kind in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) in een instelling of pleeggezin.

Deze eigen bijdrage wordt geïnd door de gemeente. De gedachte hierachter is dat ouders minder kosten hebben als hun kind buitenshuis wordt behandeld.

In de zorgsector en bij onze fractie bestaat de vrees dat de eigen bijdrage onnodig drempelverhogend werkt, waardoor kinderen en jongeren die psychische of psychiatrische hulp nodig hebben niet tijdig kunnen worden behandeld. Bovendien is het maar de vraag of ouders inderdaad kosten besparen als hun kind buiten het gezin wordt behandeld; denk daarbij bijvoorbeeld aan de te maken reiskosten.

Ook zijn wij kritisch op de bureaucratie die door gemeenten moet worden opgetuigd om de eigen bijdrage te innen. De ambtelijke kosten die hiermee zijn gemoeid kunnen beter in de hulpverlening zelf worden gestoken. Staatssecretaris Van Rijn heeft onder druk van de Tweede Kamer toegezegd te gaan onderzoeken of de eigen bijdrage leidt tot hulpmijding door ouders.

Veel gemeenten hebben inmiddels besloten om af te zien van de inning van een eigen bijdrage voor de jeugd-GGZ of om deze op te schorten zolang het onderzoek van Van Rijn loopt.

De fractie van de SP heeft hierover de volgende vragen:

• Hoeveel ouders uit de gemeente Oss hebben tussen  1 januari 2015 en heden een eigen bijdrage betaald voor a) de jeugd-GGZ en b) overige vormen van jeugdhulp? Wat is uw inschatting voor het hele jaar 2015?
  • Hoeveel zullen de uitvoeringskosten in 2015 bedragen om de eigen bijdragen te kunnen innen en hoe hoog zullen uw inkomsten zijn uit deze bijdragen?
  • Bent u bereid om af te zien van het innen van de eigen bijdrage voor de jeugd-GGZ en overige vormen van jeugdhulp?
  • Zo nee, bent u bereid om - in navolging van een groeiend aantal andere gemeenten - de inning van de eigen bijdrage op te schorten in afwachting van de resultaten van het onderzoek van Van Rijn?

Met vriendelijke groet,

namens de fractie van de SP,

Mahmut Erciyas