Den Brok in Zout over coalitie met de SP: “de echte politieke wil ontbrak”

12 januari 2015

Den Brok in Zout over coalitie met de SP: “de echte politieke wil ontbrak”

Foto: Paul Peters / Paul Peters

Zondag 11 januari vond in politiek café Zout een debat plaats tussen Frank den Brok (onderhandelaar namens de VDG),  Lilian Marijnissen (onderhandelaar namens de SP) en Dolf Warris (lijsttrekker van Groen Links). Onderwerp van de discussie: Is de SP doelbewust buitenspel gezet bij de coalitievorming in Oss?

Al vrij snel in het begin van het debat liet wethouder Den Brok zich in de kaarten kijken. “De echte politieke wil was er misschien toch niet om met de SP een college te vormen. Aan echt onderhandelen zijn we niet toegekomen”

Hij probeerde her en der nog de Zwarte Piet uit de delen. Zo stelde Den Brok hardop de vraag of de politieke wil wel bij ‘alledrie de partijen’ aanwezig was. Omdat van de drie partijen die den Brok bedoelde alleen het CDA niet aan tafel zat, concludeerde de presentator van Zout dat den Brok hiermee dus eigenlijk het CDA aansprak.

Tevens gaf den Brok aan dat als de SP steviger had willen onderhandelen dat hij dan wel van Lilian Marijnissen had verwacht dat ze harder met de vuist op tafel zou slaan of boos weg zou lopen. Marijnissen: “De SP heeft zich steeds constructief opgesteld en was bereid water bij de wijn te doen. Zo hoort dat als je samen gaat besturen.

De SP heeft van de thuiszorg een speerpunt gemaakt in de campagne. En wilde in ieder geval op dat gebied iets van haar eisen gerealiseerd zien. Dat lijkt me ook logisch als je de tweede partij van Oss bent en mee gaat besturen: dan moet er wel wat herkenbaars voor jouw kiezers in zitten. De gevestigde partijen wilden daar niets van weten en alles bij het oude laten.

Daarom is er niet eens gekeken naar het voorstel van de SP. De SP had een lijst gemaakt met wel tien voorstellen hoe de bezuinigingen op de thuiszorg deels zouden kunnen worden gecompenseerd.

Maar toen de vraag aan VDG en CDA werd gesteld of men de politieke bereidheid had om met ons deze voorstellen te verkennen, was het antwoord nee. De voorstellen zijn zodoende niet eens op tafel gekomen en VDG en CDA blokkeerden hiermee verdere onderhandelingen.”

GroenLinks fractievoorzitter Dolf Warris zei dat hij het wel heel bijzonder vond dat na de persconferentie waarop bekend werd dat er geen coalitie van VDG, SP en CDA kwam, de VVD een uur later al met VDG en CDA aan tafel zat om over een nieuw college te praten en dit nieuwe college was er dan een week later ook.

Tevens werd in het debat nog gesproken over het coalitieakkoord van VDG, CDA en VVD en het eerste gemeenteraadsdebat hierover. Marijnissen: “Het is uniek in de geschiedenis van Oss dat bij aanvang van een nieuw college de oppositie van links tot rechts zó duidelijk is en als 1 blok deze coalitie onderhandelingen en de politieke uitkomst ervan afkeurt. Dat moet het nieuwe college toch aan het denken zetten.”