Debat over arbeidsmigratie

11 juni 2014

Debat over arbeidsmigratie

SP, FNV Lokaal Oss en de Turkse Arbeidersunie (EBO) staan stil bij de komst van de eerste Turkse gastarbeiders naar Nederland (en Oss) in 1964. Op zondag 22 juni 2014 organiseren zij een debat met Jan Marijnissen (SP), Ellen Dekkers (landelijk voorzitter FNV Bondgenoten) en Zeki Arslan (multicultureel instituut Forum). De bijeenkomst start om 14.00 uur in Vivaldi, aan de Molenstraat 81 (inloop vanaf 13.30 uur). De entree is gratis.

Het debat wordt ingeleid door de vertoning van de documentaire Van Anatolië tot Tulpenland, waarin Turkse Nederlanders die als gastarbeider naar Nederland zijn gekomen vertellen over hun leven en ervaringen. Eén van de geïnterviewden is de Ossenaar Servet Çetin, die jarenlang heeft gewerkt bij Bergoss.

Het debat wordt geleid door Willy Hoppenbrouwers, voorzitter van FNV Lokaal Oss. Hij zal Marijnissen, Dekkers en Arslan bevragen op de rol van de vakbeweging en politiek toen en nu rond arbeidsmigratie en het emancipatieproces van de Turkse gemeenschap in Nederland.