SP wil bakenbomen langs de Maas behouden

9 december 2013

SP wil bakenbomen langs de Maas behouden

bakenbomen
De rivier de Maas wordt aan weerszijden begeleid door honderden markante populieren, de zogenaamde bakenbomen. Ze werden precies 90 jaar geleden geplant op beide oevers van de Maas op een onderlinge afstand van 100 meter en waren bedoeld om de schippers de loop van de kronkelende rivier te laten zien. Inmiddels zijn ze meer dan 30 meter hoog.

Veel bomen hebben een stamomtrek van meer dan 3 meter. Schippers hebben ze niet meer nodig, maar fietsers en wandelaars vinden ze prachtig. Sterker nog, ze geven de Maas en het uiterwaardenlandschap een karakteristiek beeld dat uniek is voor West-Europa. De gemeente Oss telt 246 van deze kanjers. Om ze te beschermen zijn ze opgenomen op de lijst van bijzondere bomen Klik hier

De SP is blij met de bescherming van dit erfgoed. Helaas hanteert Rijkswaterstaat sinds de jaren negentig een "uitsterfbeleid". Dit is in tegenspraak met het beleid van de gemeente Oss. De SP wil weten hoe het precies ziet en vraagt de gemeente om samen met Rijkswaterstaat een plan te maken om de bakenbomen te beschermen en de open plekken opnieuw op te vullen.

Hieronder de vragen aan het college:

Geacht college van B&W,

De rivier de Maas wordt aan weerszijden begeleid door honderden markante populieren, de zogenaamde bakenbomen. Veelal zijn het monumentale bomen van 80-90 jaar oud. Ze geven de Maas en het uiterwaardenlandschap een karakteristiek beeld dat uniek is voor West-Europa.
Daardoor zijn ze van groot belang voor de herkenbaarheid en toeristische aantrekkelijkheid van onze uiterwaarden. Met name voor fietsers en voor waterrecreanten.

Op 2 maart 2012 hebben wij u vragen gesteld over het behoud van de bakenbomen. Op 19 juni heeft u deze vragen beantwoord, waarvoor onze dank. Niettemin lazen wij vandaag in Brabants Dagblad een reportage over het verval van de bakenbomen langs de Maas. Volgens dit artikel doet Rijkswaterstaat nog steeds niets aan onderhoud en herplant. Dit is in tegenspraak met het beeld dat u op 19 juni heeft geschetst. Daarom stellen wij u de volgende vragen:

1. Op 19 juni 2012 schreef u dat de bakenbomen op de lijst "Bijzondere bomen in Oss" staan, wat betekent dat de eigenaar de bomen goed moet onderhouden zodat een lange levensduur is gegarandeerd. U schreef ook dat u Rijkswaterstaat hier meermaals om heeft verzocht en dit nogmaals zou doen naar aanleiding van onze brief. Heeft u dit gedaan en wat was de reactie van Rijkswaterstaat?

2. Bomen die zijn opgenomen op de lijst van bijzondere bomen mogen niet zonder kapvergunning worden gekapt of verwijderd. Is Rijkswaterstaat daar inmiddels van op de hoogte?

3. U schrijft dat u bij het verlenen van een kapvergunning naar het belang van behoud kijkt en de mogelijkheid heeft om herplantplicht op te leggen. Vindt u dat behoud van deze bijzondere en voor West-Europa unieke landschappelijke structuur belangrijk is? Betekent dit dat u Rijkswaterstaat herplantplicht oplegt?

4. Bent u bereid om samen met Rijkswaterstaat een plan van aanpak te maken voor het behouden en versterken van deze bijzondere en voor West-Europa unieke landschappelijke structuur?

5. U schreef dat u eind augustus 2012 een afspraak met Rijkswaterstaat en andere belanghebbende instanties had. Heeft dit overleg plaatsgevonden en welke afspraken zijn daar gemaakt?

Met vriendelijke groet,

SP-fractie ,