Vragen over uitbreiding De Heus in Ravenstein

24 november 2013

Vragen over uitbreiding De Heus in Ravenstein

Adrie GeertsDe vestiging van mengvoederbedrijf De Heus in Den Bosch gaat sluiten. Volgens een bericht in het Brabants Dagblad wordt de productie voor een deel overgenomen door het bedrijf in Ravenstein. SP-raadslid Adrie Geerts heeft aan het college van B&W vragen gesteld over de mogelijke gevolgen van de verhoogde productie voor de inwoners van Ravenstein.

Hieronder leest u de vragen:

Geacht college van B&W,

Vandaag stond in Brabants Dagblad dat de vestiging van De Heus in Den Bosch gaat sluiten en dat de productie wordt verplaatst naar Ravenstein en Maasbracht. Naar aanleiding van die artikel hebben wij de volgende vragen:

1. Hoeveel productie komt van Den Bosch naar Ravenstein? Met andere woorden, met hoeveel ton wordt de productie in Ravenstein uitgebreid?
2. Hoeveel transportbewegingen worden tbv De Heus gemaakt op de Maasdijk en de Veersingel? Hoeveel komen er bij door verplaatsing van productie uit Den Bosch?
3. Wat zijn de gevolgen van deze extra transporten voor de omwonenden?
4. Wat zijn de gevolgen van al deze transporten voor het geluidsniveau op de gevels
5. Wat zijn de gevolgen van al deze transporten voor de veiligheid van fietsers en recreanten op de dijk?
6. Hoe wordt voorkomen dat antibioticahoudend stof in de lucht komt bij productie, verladen en transport over Maasdijk en Veersingel?
7. Heeft het feit dat extra pluimveevoer wordt geproduceerd gevolgen voor de geuroverlast?
8. Wanneer is de omgevingsvergunning verleend? Wanneer en in welke bladen is dit aangekondigd?
9. Worden in de omgevingsvergunning specifieke eisen gesteld aan opslag en toepassing van antibiotica?
10. Worden op het bedrijf andere gevaarlijke stoffen opgeslagen of verwerkt? Welke?

Met vriendelijke groet,

SP-fractie ,