Verzet SP tegen bezuinigingen sport en cultuur niet beloond

9 november 2013

Verzet SP tegen bezuinigingen sport en cultuur niet beloond

De gemeenteraad van Oss heeft op donderdag 7 november de begroting vastgesteld voor de komende 4 jaar. Zoals verwacht gaat deze begroting gepaard met forse bezuinigingen. Grote klappen vallen onder andere bij de veldsporten en cultuur. De SP heeft al voor de zomer bij de behandeling van de voorjaarsnota alternatieven aangedragen om de schade voor sport en cultuur te beperken. De coalitiepartijen VDG, VVD, CDA en PvdA waren niet bereid om samen met ons deze alternatieven serieus te onderzoeken. Zij hielden vast aan de voorgestelde bezuinigingen. De SP heeft daarom tegen de begroting gestemd.

In de raadsvergadering heeft de SP geprobeerd om alternatieven aan te dragen voor de verhoging van de huurtarieven voor de veldsportverenigingen. Daarvoor werd een wijzigingsvoorstel ingediend om de voorgestelde huurverhoging uit te smeren over drie jaar. Daarnaast zou het mogelijk moeten worden om meer inkomsten te krijgen uit de kantines. Een grote meerderheid van de gemeenteraad stemde tegen het SP voorstel.

In deze begroting is ook een enorme bezuiniging op cultuur opgenomen. Acht ton wordt bezuinigd op Museum Jan Cunen, Stadsarchief en de Muzelinck. Door deze bezuiniging dreigt sluiting van museum en archief. De afgelopen maanden is door veel mensen gestreden om deze bezuiniging ongedaan te maken. Verschillende oud-directeuren van Museum Jan Cunen en Micha de Winter hebben een visie opgesteld aan de hand waarvan er een goede toekomst voor een verzelfstandigd museum en archief mogelijk is. De buitensporige korting van 5 ton op museum en archief maken een doorstart als verzelfstandigde instellingen nagenoeg onmogelijk. In een motie die door de SP samen met D66 en GroenLinks is ingediend werd de raad opgeroepen om een goede cultuurvisie op te stellen en het museum en archief ook financieel in staat te stellen om zelfstandig te kunnen voortbestaan.
De coalitiepartijen VDG, VVD, CDA en PvdA stemden allen tegen dit voorstel. Daarmee is de toekomst van museum en archief nog lang niet veilig.