RUIMTE VOOR DE FIETS

9 oktober 2013

RUIMTE VOOR DE FIETS

fietsen

Na jarenlang de aandacht te hebben gevraagd, d.m.v. diverse acties, voor de problematiek in de fietsenstalling bij het station, komt er nu eindelijk een oplossing. De gemeente en Prorail zijn het er over eens dat er aan de achterzijde van het station een uitbreiding van de stalling zal komen.

Binnenkort zal het College hierover een besluit nemen en naar verwachting zal eind van dit jaar, begin volgend jaar de uitbreiding gereed zijn.
Hopelijk zal er dan ook beter gecontroleerd gaan worden op de z.g.n. weesfietsen. Dit zijn fietsen die al geruime tijd in de stalling staan en die niet meer opgehaald worden. Dit zou je kunnen doen door deze fietsen te merken, bijvoorbeeld door een ty-rip om de band te doen, waarna er bij controle op een later tijdstip overgegaan kan worden tot verwijdering. Zo hou je de beschikbare ruimte up-to-date. Wij houden het in de gaten.

FIETSENDIEFSTAL
De laatste tijd worden we in Oss geconfronteerd met een enorme toename van het aantal fietsendiefstallen. Met name bij het station is het een steeds groter wordend probleem. Nadat, na vragen van de SP, o.a. de APV veranderd is was het even rustig. Grote vraag bij dit probleem is wie er moet handhaven. De politie c.q. Gemeente of Prorail. In de commissie vergadering van a.s. donderdag zullen we wederom aandacht vragen voor dit probleem. Cameratoezicht is de oplossing ook niet zo is gebleken, want zoals ik al zei, het aantal diefstallen is nog nooit zo hoog geweest sinds er gewerkt wordt met cameratoezicht.

DE FIETS IN HET CENTRUM
De laatste tijd gaan er steeds meer geluiden rond dat de fiets weer welkom is in de stad. Op zich hebben we daar niet zo veel moeite mee. Alleen wij snappen het allemaal niet meer zo goed.
Na afloop van de kermis werden op verzoek van het Centrummanagement de fietsenrekken aan de Burgwal niet meer teruggezet. Na vragen van de SP over het hoe en waarom, werd als reden opgegeven dat her erg rommelig was en dat men er niet meer fatsoenlijk kon oversteken.
Als proef werd aan de gebruikers gevraagd om de fiets in de gratis stallingen te zetten. Ik heb geen verandering gezien, dus proef mislukt zou je zeggen.
Nog geen week later lezen we in het Brabants Dagblad, dat als het aan de centrummanager ligt, de fiets weer welkom is in de stad. Ook al wordt het een rommeltje, als ze maar na het centrum komen.
We zullen deze discussie met de nodige aandacht blijven volgen. Er zal een goede afweging gemaakt moeten worden en niet te pas en te onpas iets roepen. Daar is niemand mee gediend.