Ook CDA gedeputeerde zet vraagtekens bij sluiting museum Jan Cunen

9 juni 2013

Ook CDA gedeputeerde zet vraagtekens bij sluiting museum Jan Cunen

JCM
De aankondigde sluiting van Museum Jan Cunen door het Osse college van B&W heeft niet alleen in Oss veel ophef veroorzaakt. Uit het hele land komen protesten tegen dit besluit. Zo heeft ook het College van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant bedenkingen bij dit besluit.

Gedeputeerde Brigite van Haaften (CDA), verantwoordelijk voor cultuur in onze provincie, heeft in een eerste reactie voor omroep Brabant verklaard dat het ontzettend jammer is als een goed en bijzonder museum als Jan Cunen van de kaart verdwijnt.
Naar aanleiding van de uitspraken van Brigite van Haaften heeft de SP Statenfractie vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten van Brabant over een mogelijke rol voor het provinciebestuur bij de mogelijke sluiting van Museum Jan Cunen.

Hieronder de vragen die de SP Statenfractie heeft ingediend.

Geacht College,

Onlangs werd bekend dat het college in Oss, als gevolg van de noodzaak tot bezuinigen, van plan is flink te gaan korten op het Jan Cunen museum. Als de gemeenteraad in Oss dit voorstel overneemt, zou dit het einde van het museum betekenen. De gedeputeerde zei hierover op Omroep Brabant: Als museum Jan Cunen in Oss sluit, verliest de provincie voorgoed iets waardevols. Dat zegt
cultuurgedeputeerde Brigite van Haaften in een eerste reactie op het plan van de gemeente Oss om op het museum te bezuinigen.
Het is ontzettend jammer als een goed en bijzonder museum als Jan Cunen van de kaart verdwijnt, aldus de gedeputeerde. (Bron: Omroep Brabant, 4 juni 2013; kijk hier)

Naar aanleiding hiervan heeft de SP fractie de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten:

1. Heeft de Gedeputeerde de zorgen van de provincie ook richting het gemeentebestuur van Oss geuit?
2. Is de dreigende sluiting van het museum aanleiding voor de Gedeputeerde om te kijken of de provincie hierin een rol kan spelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke?

Met vriendelijke groet,

Ine Roozen