Er valt wat te kiezen

14 juni 2013

Er valt wat te kiezen

Paul PetersIn de plannen van het college wordt er voor een totaalbedrag van ca. 750.000 euro bezuinigd op buitensportverenigingen, museum Jan Cunen en het stadsarchief. Hieronder staan de alternatieven voor dat bedrag van de SP.

Een gunstige bijkomstigheid is, dat uit de meicirculaire blijkt dat Oss de komende jaren meer geld van het rijk krijgt dan verwacht. Het gaat om een bedrag van 1,9 miljoen euro. Het college wil dit bedrag in zijn geheel reserveren voor toekomstige risico's. Dat is onnodig, omdat zij zelf inschatten dat die risico's tussen de 1 en 1,5 miljoen bedragen. Daardoor is het mogelijk om minimaal 400.000 euro in te zetten om de Voorjaarsnota aan te passen. Als je dat bedrag optelt bij de alternatieven van de SP kom je op 1,16 miljoen euro. De SP wil met dit stuk richting geven en laat zien dat er wel degelijk wat te kiezen valt.

Alternatieve bezuinigingen zijn moglijk op de volgend programma's uit de voorjaarsnota::

• 1. Gemeenteraad
    Raadsvergoeding -20% : 100.000
  • 3. Veiligheid en wijkgericht werken
    Meer kostendekkende tarieven APV leges: 75.000
  • 11. Economie
    Afdracht 5-sterrenregio: 85.000
  • 12. Personeelsbestand
    Extra taakstelling: 500.000
  • Totaal: 760.000

Toelichting:

Programma 1 (Gemeenteraad):
    De vergoeding voor raadsleden kent een wettelijk maximum en minimumbedrag. In een tijd dat inwoners, instellingen en ambtenaren geconfronteerd worden met forse bezuinigingen kan de raad niet achterblijven en vasthouden en de maximale vergoeding. Een korting van 20% op de raadsvergoeding is mogelijk en levert circa 100.000 euro per jaar op.

Programma 3 (Veiligheid en wijkgericht werken):
    Het streven van de gemeente is om waar mogelijk tarieven voor diensten kostendekkend te maken. De leges in het kader van de APV zijn in zeer beperkte mate kostendekkend. Forse tariefsverhogingen zijn niet in alle gevallen wenselijk, maar voor een aantal leges kunnen de tarieven omhoog. De precieze invulling wordt de komende weken verder onderzocht, maar in 2017 kan hier een extra bedrag van ongeveer 100.000 euro per jaar worden ingeboekt.

Programma 11 (Economie):
    Actieve ondersteuning van de lokale economie is belangrijk. Ook Oss steekt veel geld en menskracht in de economische versterking van Oss en de regio. De eerder gevormde 5-sterrenregio is een extra platform waarvan nut en noodzaak niet aantoonbaar is. Een dergelijk platform waarbij communicatie de kerntaak lijkt te zijn kan niet tot een hoofdtaak van de gemeente worden gerekend. Een beperking van de afdracht vanuit de gemeente Oss is haalbaar tot een bedrag van 85.000 euro per jaar.

Programma 12 (Organisatie):
    Dit college bezuinigt in totaal ca. 10% op het personeelsbestand Een extra taakstelling van ongeveer 1,5% op het personeelsbestand in 2017 is volgens de SP haalbaar. Dit levert een bedrag op van 500.000 euro per jaar.