Nieuw vergaderstelsel raad? Geen tijd meer voor vragen

13 januari 2013

Nieuw vergaderstelsel raad? Geen tijd meer voor vragen

Marie-Therese JanssenDe gemeenteraad van Oss probeert een nieuw vergaderstelsel uit. Het doel is minder vergaderen. De fractie van de SP heeft van het begin af aan vraagtekens gezet bij deze plannen omdat alles wat voorheen in drie commissievergaderingen op de agenda stond nu op een enkele avond afgehandeld moet worden. Na ruim een half jaar vergaderen volgens het nieuwe systeem blijkt het regelmatig mis te lopen. Minder vergaderen? Vergeet het maar, terugkomen voor extra ingelaste bijeenkomsten en onderwerpen doorschuiven naar een volgende vergadering zijn de lapmiddelen die moeten worden ingezet om de agenda af te kunnen werken. Wat de SP betreft stoppen we zo snel mogelijk met het nieuwe vergaderstelsel.
Ook tijdens de laatste commissievergadering ging het weer mis. Reden voor SP-raadslid Marie-Therese Janssen om het onderwerp dat zij nog met de wethouder wilde bespreken verder maar schriftelijk af te handelen.

Hieronder de opmerkingen en vragen die eigenlijk in de commissievergadering thuis hadden gehoord.

Helaas is er wederom niet voldoende tijd vrij gemaakt om de onderwerpen op sociaal beleid te bespreken in de commissie vergadering van 10-01-2013.
Noodgedwongen stel ik u nu de vragen schriftelijk en betreur het dat we er niet in de commissie over kunnen praten.

Op dit moment is er veel onrust en zijn er veel onduidelijkheden over de veranderingen in de WMO.
We gaan te maken krijgen met een cultuur en denkomslag.
We hebben het niet meer over zorgplicht maar over het compensatiebeginsel.
Als gemeenteraad is het van wezenlijk belang dat we deze processen nauwlettend volgen en er intensief bij betrokken worden. We moeten aan de burgers uit kunnen leggen wat dit voor hen gaat betekenen.
We pleiten er daarom om vroegtijdige en duidelijke uitleg over de te nemen stappen.

Graag heb ik van u antwoord op de volgende vragen over de projectopdrachten
Maaslandse verordening en beleidsregels WMO Maasland
Onderzoeken mogelijkheden toegang WMO Maasland.

Waarom is dit initiatief tot stand gekomen ( buiten alle overkoepelende en technische argumenten die vermeld staan)?
Was en is er in Oss die niet voldoende kennis en ervaring.?
Kosten van veelvuldig met meer partijen overleggen zijn niet altijd kostenbesparend. Even overleggen met de beleidsambtenaar in Nuland kost toch meer tijd.

Welke garantie geeft de wethouder dat de lokale kleur gehandhaafd blijft.?
Heeswijk Dinther heeft toch anderen WMO problematiek als Oss.
Samenwerking vermindert de ambtelijke kwetsbaarheid, geeft U aan, maar het heeft ook het risico van werken volgens eenheidsworst.
Blijft maatwerk nog mogelijk.

Hoe gaat de wethouder de burgers betrekken in dit ingrijpende proces van zorgplicht naar compensatiebeginsel.?

Hoe worden de burgers geïnformeerd over wat dit voor hen individueel betekent.?

Kunt u een tijdsplanning maken met een voorstel, hoe en op welk tijdstip, raadsleden en burgers betrokken worden bij dit proces.

Marie Therese Janssen
SP raadslid