Verbijstering, teleurstelling en woede bij MSD-Organon

17 februari 2011

Verbijstering, teleurstelling en woede bij MSD-Organon

protestmars

Het bericht dat de centrale directie van Merck het bod heeft afgeslagen van een partij die MSD-Organon wil overnemen, is ingeslagen als een bom. Een half jaar lang hebben vertegenwoordigers van vakbonden, ondernemingsraad, raad van commissarissen en directie van MSD zich ingespannen om het bedrijf een toekomst te geven met behoud van een groot deel van het personeel. De verontwaardiging is zo groot omdat het overnamebod ligt binnen de uitgangspunten die de centrale directie van Merck vooraf heeft geformuleerd. Voor het personeel betekent het dat de onzekerheid blijft voortduren en het perspectief er allerminst beter op is geworden.

Er is ook strijdbaarheid. Zo'n 300 personeelsleden zijn demonstratief de straat op gegaan. Vakbonden, ondernemingsraad en raad van commissarissen hebben eendrachtig een kort geding aangespannen om het besluit van de directie van Merck te vernietigen. De SP heeft het initiatief genomen om samen met alle politieke partijen in de gemeenteraad een motie in te dienen en aan te nemen. Dit met als strekking de vakbonden, ondernemingsraad en raad van commissarissen te steunen in hun kort geding. Verder wordt het kabinet opgeroepen zich in te zetten om de onderhandelingen te heropenen. Tot slot wordt opgeroepen om het ongenoegen van de gemeenteraad aan de directie van Merck kenbaar te maken.