Kapitaal zonder thuis

21 februari 2011

Kapitaal zonder thuis

Column van Jan Marijnissen

Jan Marijnissen In mijn geboorteplaats Oss voeren de duizenden werknemers van Organon (ja, die van dé pil) al een half jaar strijd met het Amerikaanse MSD, de huidige eigenaar. Het bedrijf wil de hele R&D (onderzoek en ontwikkeling) sluiten, en dat betekent voor bijna 2.200 mensen ontslag. Een drama voor de industriestad Oss.

Organon bestaat zo’n honderd jaar en is destijds uit slachterij Zwanenberg voortgekomen. Men startte – als eerste op de wereld – met het op industriële wijze fabriceren van penicilline, uit de alvleesklier van het varken. Nadien zouden nog vele innovaties volgen, waarvan de anticonceptiepil ongetwijfeld de belangrijkste is.

Organon is een modern en energiek bedrijf, dat bovendien erg winstgevend is. Het bedrijf maakte lange tijd deel uit van AKZO, maar werd door Hans Wijers (ja, die oud-minister van D66) verkocht aan Schering Plough, dat op haar beurt weer voor vele miljarden overging in handen van MSD. Op 8 juli van het vorig jaar werd de sluiting van de R&D-afdeling aangekondigd. Niemand begrijpt waarom.

Je koopt eerst voor vele miljarden een mooi, innovatief, winstgevend bedrijf, en dan sluit je de tent. Het is nog vreemder: er heeft zich een overnamekandidaat gemeld, die ongetwijfeld bereid is veel geld neer te tellen. Maar MSD weigert de deal. MSD is het primair te doen om de patenten van Organon. Met die patenten kunnen ze veel geld verdienen.

Maar patenten verlopen na een aantal jaren. En wat dan? Juist de onderzoek- en ontwikkelafdeling van Organon is in staat ervoor te zorgen dat er tijdig weer nieuwe zaken beschikbaar komen waarmee het bedrijf dan weer een tijd vooruit kan. Maar dat zal MSD nú een zorg zijn, net zoals men geen zorgen heeft over de grote sociale gevolgen voor de bevolking van Oss. MSD heeft geen thuis, en heeft dus ook geen verplichtingen aan de familie…