Jeugdzorg van 0 tot 19 jaar

27 januari 2011

Jeugdzorg van 0 tot 19 jaar

Mari-Anne MarijnissenMomenteel zijn de GGD en de Thuiszorgorganisaties bezig om de jeugdzorg van 0 tot 19 in één organisatie te laten plaatsvinden. Nu is het zo dat de Thuiszorg (o.a.consultatiebureau’s) de zorg van nul tot vierjarigen op zich neemt en de GGD de oudere kinderen. Kenmerkend voor de Thuiszorg is dat deze veel contact heeft met ouders, kinderen en buurt en erg laagdrempelig is. Zij hebben veel kennis over de kinderen en kunnen snel inspringen bij problemen. Ook hebben zij een groot bereik. 98% van alle kinderen bezoekt de consultatiebureau’s.

Nu dreigen bij het samengaan van GGD en Thuiszorg de verworvenheden van de Thuiszorg in het gedrang te komen. Zij vrezen voor bezuinigingen, sluiting van consultatiebureau’s en gedwongen ontslagen. Vandaar dat zij een brandbrief hebben doen uitgaan naar alle gemeenten(Oss, Den Bosch, Tilburg, Bernheze enz.) die hierover moeten besluiten. Deze is echter nooit bij de raadsleden aangekomen.

SP Raadlid Mari-Anne Marijnissen heeft daarom afgelopen raadscommissie gepleit voor een bijeenkomst voor alle raadsleden waarin duidelijk wordt wat de knelpunten zijn. De GGD en Thuiszorg zullen een presentatie geven. En dit is nodig want tot nu toe is er weinig ruchtbaarheid gegeven aan deze kwestie. Een zo belangrijke zaak kan niet worden afgedaan in een commissie als een ingekomen stuk waar je maar in één termijn op mag reageren. En zeker niet als niet alle informatie(bv de brandbrief van de Thuiszorg) bij de raadsleden is gekomen.

Wethouder Hoeksema(PvdA) was zeer verrast over de inbreng van Marijnissen. Hij zegde toe de GGD en de Thuiszorg uit te nodigen op een podiumbijeenkomst, toegankelijk voor raadsleden en andere geinteresseerden.

Wordt vervolgd.